Feministiskt Initiativs kampsång ”Jävla gubbe”

 

Hur hade reaktionerna varit om sången hade haft titeln ”Jävla käring”? 

 

Publicerat i Allmänt. 12 Comments »

12 svar to “Feministiskt Initiativs kampsång ”Jävla gubbe””

  1. Sara Says:

    Att hata män är mer politiskt korrekt.

    Citat:
    I Roks tidning Kvinnotryck skriver tidigare jämställdhetsminister Margareta Winberg i en krönika:
    – Ibland är jag förundrad att inte fler kvinnor verkligen hatar män.
    Vad menar du med det?
    – När man ser ut över världen hur kvinnor behandlas kan man bli förundrad över att de fortfarande har tålamod med männen, säger Margareta Winberg.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article288055.ab

  2. sidekick Says:

    Hur reaktionerna hade varit om man hade sjungit om ”jävla kärring”? Det kan jag svara på lätt, se er omkring i hur många populära låtar som spelas och spelats på radio osv överallt, hiphop, rockrävar m.fl som skriver om kvinnor på hatiska, kontrollerande och nedvärderande sätt. Reaktionen, och svaret, är alltså Ingenting. Eller hyllningar.

    Vilket uttryck är vanligast ”jävla man/män” eller ”jävla kärring/kärringar”.. det senare alternativet är ju rätt uppenbart ett helt accepterat uttryck som man kan säga ungefär när som helst i en konversation utan att någon reagerar, när man tycker nån kör dåligt, när det går dåligt i fotbollen, när kvinnor pratar för mycket osv..

    Vad beträffar framförandet på F!:s möte av den radikala feministgruppen, vilket inte gör sången till F!:s kampsång, så gör gruppen klart innan låten när de står uppe på scen att låten inte riktar sig till alla män utan har sitt ursprung, och är en reaktion på överfall och överfallsvåldtäkter som förekommit den sista tiden. Om jag inte minns fel. Tjejerna gör i alla fall klart att låten riktar sig till de män som tror de har rätt att kontrollera kvinnor, som våldtar och gör övergrepp på kvinnor. Vilket också märks när man lyssnar på vad som sägs i låter ung. ”jag har dig du jävla man som tror du vet och tror du kan allt om kvinnor och våra liv osv” handlar ju rätt uppenbart – om en man, obestämd form dvs det kan omfatta alla de män, som försöker kontrollera kvinnor och deras liv. Och min fråga är till den som gjort inlägget som antyder att det är fel av kvinnor att reagera på övergrepp och kränkningar – hur tänkte du?
    Får inte kvinnor reagera på våldtäkter, och män som försöker kontrollera kvinnor, och blir arga?

    Är det verkligen att gå för långt att mena att det handlar om män och manlighet när samhället ser ut som det gör, kolla statistiken, där män står för i princip alla våldtäkter, och nästan all incest. Hur vetenskapligt är det att säga att det inte har nått alls med manligheter att göra när statistiken talar sitt tydliga språk?

    Varför är det så provocerande att kvinnor reagerar på förtryck?

    Får alla utom kvinnor reagera? Får palestiniera bara skriva glada låtar om Israeler och Israel? Kan du/ni som skrev inlägget ha förståelse för att Mörkhyade kan känna agg och frustration mot Vita människor pga de kränkningar som Vita som grupp, dock inte varje enskild individ, utsätter dem för? Får Invandrare vara arga på Svenskar som grupp för den diskriminering som det svenska samhället – dvs svenskar som grupp – tillåter dem utsättas för?

    Är kvinnor den enda gruppen som inte får känna och visa ilska i konst och musik? Får kvinnor bara ta ut ilskan inåt, genom självskadebeteenden? Eller var ska ilskan ta vägen när man diskrimineras, kan alla förväntas reagera med mjuka överslätande leenden?

    Dom här kraven på kvinnor som inte låter kvinnor skriva låtar som män alltid gjort om kvinnor, frustrationer och livet, som inte får uttrycka hela känsloregistret i konsten när män alltid fått det, och reaktioner som försöker hindra kvinnor från att göra det, visar på att kvinnor inte ges ett människovärde som hela människor, med känslor och krav på respekt.

    Är Margareta Winbergs fråga verkligen så underlig? Det måste ju ändå vara kvinnor som accepterar lägre lön för samma arbete, mäns våld mot kvinnor och hedersmord, brudbränningar, diskriminering såfort man försöker göra nått utanför en traditionell kvinnoroll osv – och till 99,99% ändå inte skriver hatlåtar mot varken enskilda män eller män i grupp. På nått sätt tar man bara emot, vänder ilskan inåt, och visar den inte utåt.

    Är inte det det underliga egentligen, den totala bristen på politiska reaktioner och känslouttryck utåt i frågor som rör kvinnor från kvinnorna själva? Fast nej, det är inte så konstigt när man betänker hur kvinnor som vågar säga ifrån och kritisera kulturella manligheter bemöts, med lögner och myter i rena hetsjakter.

    Så kan man läsa kommenteraren till nerklippta youtube-klippet, som riktar sig till alla kvinnor, jag citerar mäns åsikter:
    ”vi män är stabila och håller på vår värdighet. så kan kvinnorna gå omkring och vara vilsna och frustrerade”

    ”Men are better then women.”

    ”En ensam tjej, knullar runt. En liten grupp tjejer, skvallrar runt. En stor grupp tjejer, bildar ett parti för att sedan gå tillbaka till en liten grupp, skvallra om dom andra och sedan knulla runt när allt förtroende försvunnit.”

    ”Verkligen förvånande att alla tre kärringarna är fula som stryk”

    ”Gå tillbaka till köket och gör en macka!”

    ”Dom där tog just toppen på min elminerings-lista… satans jävla slynor. ”

    Osv osv i all oändlighet..
    Du som skrev inlägget – var är sinnet för proportioner? Bra val också med ett klipp från en rasists youtubekonto.

  3. THE Banana Says:

    Ett par reaktioner på Sidekicks inlägg:

    Nu kommer jag som outsider och kommenterar, men jag måste ändå påpeka – är verkligen påpekande om sinne för proportioner det rimligaste sättet att avsluta det inlägget på?

    Sidekick – jag ser inte hur ditt inlägg ska ses som en lämplig reaktion på videon och dess kommentar. Det är en massa bombastiska insinuationer, anklagelser och påståenden från husets alla våningar som kommer in och ska på något sätt motivera varför någon överhuvudtaget kan ställa sig kritisk till låten i videon. Budskapet lutar väldigt mycket åt att låten ingår i ett paketpris om könsrelaterat förtryck – om man ogillar den så betyder det att man ogillar kampen mot könsförtryck och art man direkt tolererar det. Uppmaningen tolkar jag som att antingen tycker man på ett visst sätt eller så håller man tyst. Det där tycker jag är ett gränslöst orimligt användande av ett gigantiskt arsenal, allt i alla hinkar hälls ut på samma ställe.

    Texten i låten är sexistisk, avskyvärd och kan endast mäta sig med genuint kvinnohatare som nedvärderar dem pga sitt kön. Om man anser att en sexism är botemedlet mot ett annat så tillhör man själv problemet och inte lösningen. Man är i bästa fall lika illa som de man talar illa om. Vi vänder på steken – en sång, som sjungs i en partistämma och som talar om hur personen hatar kvinnor och hur hon ska slita henne i stycken, hade med största sannolikhet ruinerat den manliga artistens karriär för resten av livet. För att inte tala om vilka problem, frågor och debatt den skulle ha vållat. Som jag minns det så visades videon på TV och det blev varken dementier eller rättelser från Fi. Detta kan tyda på att antingen så hade de inget svar eller så ville de surfa på provokationens vågor. En ful akt blir inte snyggare om någon annan, speciellt en som påstår sig bekämpa det, utövar det. Det finns aldrig fog för sexism, det är en principsak.

    Gällande bruket av ordet kärring – jag vet inte vad det är för värld eller omgivning Du syftar till, men i den värld och omgivning jag lever i ser jag definitivt inte att ordet har, av politiskt korrekta och mediesubventionerade anledningar, tillhört neutrala normen. Ordet används som ett invektiv och folk reagerar på det såsom de reagerar på andra könsbundna invektiv. Min erfarenhet är snarare att dess lika vanliga motsvarighet, jävla gubbe/gubbjävel, är dagligt ord i mannamun. Finns det vetenskapliga undersökningar på frekvensen av kärring/gubbjävel? Troligtvis inte, så både dina och mina ord är saker vi tror och inte vet med säkerhet.

    Kommentarerna på videon på youtube är för det mesta knäppa, dumma eller vedervärdiga, vilka än det är som står bakom dem. Viktig notis är att ingen här har gett beröm till dem eller visat uppskattning. Deras diskussion hör hemma där. Där i ligger skillnaden och jag ser inte dem vara ett dugg bättre i sitt blinda hat än skönsångarna på scen. Återigen – sexism kan principiellt aldrig accepteras.

  4. sidekick Says:

    Det som det finns vetenskapliga belägg för är våldtäkter och kränkningar av kvinnor och att dessa till en extrem är överrepresenterat bland män. Att det finns forskning i alla dessa former, på kulturella företeelser och värderingar till statistisk sådan, som visar på den manliga strukturen, är ytterligare stöd. Bevisbördan för NÄR och HUR patriarkatet upphörde i sverige ligger alltså inte på mig eller feministerna utan motståndarsidan som aldrig tillfrågas om några som helst bevis för att hävda att det är lika för män och kvinnor.

    Låten är ett svar på patriarkatet, ett motstånd mot förtryck och måste ses i sin kontext, till det samhälle vi lever i. Att jämföra rakt över och bara byta ut ordet ”kvinna” till ”man” är alltså att strunta i alla maktstrukturer, historia och kultur som existerat och fortfarande existerar -som nedvärderar kvinnan och uppvärderar mannen.

    Sången riktar sig till män som gör övergrepp och tror att de har rätt att bestämma över kvinnor. Det hör man om man lyssnar på texten, som jag citerade ovan, och det hör man om man inte censurerar bort deras kommentar innan.

    Gällande våldtäkter, incest och andra kränkningar som män motiverar med att de är män och riktar mot kvinnor – varför skulle kvinnor inte få reagera, starkt mot detta och använda invektiv med mera? Jag ställer mig alltså frågande till ditt ifrågasättande av att kvinnor reagerar på kvinnoförtryck.

    F! och media tänker jag inte ens gå in på, det finns inte mer att säga än att F! aldrig fick en chans utan det var en häxjakt som sattes igång, Sverige har ju haft sin beskärda del av jakt på kvinnor som är starka och sticker ut historiskt och kulturellt sett och det var denna tradition som nu fick en nypolering. Vill man veta vad F! står för kan man läsa på deras hemsida. Jag tycker det mesta där är högst rimligt och seriöst, inte minst deras antirasistiska politik.

    Kommentarerna på Youtube visar just på kvinnoförtrycket och en viss kultur, och den som postade youtubeklippet och de som använder ett klipp som ger fel intryck är en del i detta förtryck och kultur som inte tillåter kvinnor bli arga på det förtryck och övergrepp de utsätts för. En del i häxjakten.

  5. sidekick Says:

    Det som det finns vetenskapliga belägg för är våldtäkter och kränkningar av kvinnor och att dessa till en extrem är överrepresenterat bland män. Att det finns forskning i alla dessa former, på kulturella företeelser och värderingar till statistisk sådan, som visar på den manliga strukturen, är ytterligare stöd. Bevisbördan för NÄR och HUR patriarkatet upphörde i sverige ligger alltså inte på mig eller feministerna utan motståndarsidan som aldrig tillfrågas om några som helst bevis för att hävda att det är lika för män och kvinnor.

    Låten är ett svar på patriarkatet, ett motstånd mot förtryck och måste ses i sin kontext, till det samhälle vi lever i. Att jämföra rakt över och bara byta ut ordet ”kvinna” till ”man” är alltså att strunta i alla maktstrukturer, historia och kultur som existerat och fortfarande existerar -som nedvärderar kvinnan och uppvärderar mannen.

    Sången riktar sig till män som gör övergrepp och tror att de har rätt att bestämma över kvinnor. Det hör man om man lyssnar på texten, som jag citerade ovan, och det hör man om man inte censurerar bort deras kommentar innan.

    Gällande våldtäkter, incest och andra kränkningar som män motiverar med att de är män och riktar mot kvinnor – varför skulle kvinnor inte få reagera, starkt mot detta och använda invektiv med mera? Jag ställer mig alltså frågande till ditt ifrågasättande av att kvinnor reagerar på kvinnoförtryck.

    F! och media tänker jag inte ens gå in på, det finns inte mer att säga än att F! aldrig fick en chans utan det var en häxjakt som sattes igång, Sverige har ju haft sin beskärda del av jakt på kvinnor som är starka och sticker ut historiskt och kulturellt sett och det var denna tradition som nu fick en nypolering. Vill man veta vad F! står för kan man läsa på deras hemsida. Jag tycker det mesta där är högst rimligt och seriöst, inte minst deras antirasistiska politik.

    Kommentarerna på Youtube visar just på kvinnoförtrycket och en viss kultur, och den som postade youtubeklippet och de som använder ett klipp som ger fel intryck är en del i detta förtryck och kultur som inte tillåter kvinnor bli arga på det förtryck och övergrepp de utsätts för. En del i häxjakten.

  6. THE Banana Says:

    Sidekick:

    Inlägget handlar om en video. Inte om våldtäkter, inte om misshandel, inte om könsstrukturer, inte om patriarkat – det handlar om en video. Dessa ämnen är stora diskussioner var för sig. Om du nu vill pådyvla all kritiker av videon någon sorts manlig könsbunden kollektiv arvssynd så får det stå för dig – här kan vi verkligen tala om att strunta i historia, strukturer, samhällen, tider och politiska spel, som generellt påvisar en annan patologisk bild än det enkla fatet som du lägger fram. Ditt inlägg är på intet sätt förankrad i min reaktion. Din tolkning av videon är din tolkning – något annat som visar en annan bild av videon har vi inte sett varken, i mediorna eller via Fi. Jag har ingen förståelse eller respekt för överdoserade provokationer i syfte att locka till sig uppmärksamhet, vem än det är som gör det. När folkpartiet gör det och har gjort det i invandrarfrågan så är det många som skriker till – vari ligger rimligheten i att acceptera dumheter på andra fronter? Hur man kan tala om rättvisa, jämlikhet och jämställdhet när man tar en genomrutten sexistisk manssyn i försvar går förbi mig.

    För övrigt tycker jag att det är vansinnigt avskyvärt och osmakligt att instinktivt fackla fram anklagelser om inläggsskaparen och de som reagerar på klippets budskap om att vara kvinnoförtryckare. Jag tycker inte att du har tolkningsföreträde eller ämnesmonopol, särskilt inte när beviset, en personlig upplevelse, omhuldas av anklagelser istället för fakta. Det finns ingen “motståndarsida”, man behöver inte göra allting till en krigsfront med vänner och fiender. Det är videons innehåll folk reagerar på, inte frågor om kvinnors och mäns rättigheter. När du ändå är på G gällande bevisbörda så kan du väl styrka dem gällande videon?

  7. Sara Says:

    Jag valde klippet för att få igång en diskussion.
    Jag anser inte att det är relevant vad som sades innan låten.
    Varför kan man inte bekämpa förtryck eller orätt mot både kvinnor och män på en konstruktiv sätt? På vilket sätt ändrar man på våld mot kvinnor genom att hata män?

    Alla de kommentarer du har skrivit angående kvinnor, är inte normalt i min vardag.
    Jag säger inte att de inte förekommer, men under alla mina år i arbetslivet har jag faktiskt inte hört kvinnoförnedrande svar.
    Våld mot kvinnor är ett stort problem och bör få mer uppmärksamhet, men frågan är om det här är rätt väg att gå?

  8. Galaxa Says:

    Att skriva en låt som heter ”Jävla gubbe” måhända inte är rätt väg att gå – den frågan är helt relevant att ställa, Sara. Jag håller med.

    Men – man måste levt i en skyddad värld om man inte märkt att glåpord gällande kvinnor är mer vanligt förekommande än glåpord mot män. Jag kan öka på sidekicks lista med någon valfri kvinnoförnedrande R&B/hip-hop-låt som spelas ganska frekvent… Att kalla någon för ”kärring” är dessutom användbart både gentemot män och kvinnor – till skillnd från ”gubbjävel” som inte alls används i förnedrande syfte gentemot bäge könen. Det säger en del.

    Självklart handlar inte detta bara om en video! Självklart måste denna låt och diskussionen kring denna sättas in i ett sammanhang. Och det sammanhanget har tyvärr inslag av både våld och maktstrukturer.

  9. sidekick Says:

    Sara: Okej tack för att mina inlägg inte censureras längre, för att denna diskussion tillåts ta vid, och tack för din förklaring.

    Jag reagerade utifrån hur detta klipp oftast används och fungerar i sin omgivning, där det oftast just är typer som de i kommentarerna till klippet som slänger in det såfort de inte har några som helst sakliga argument gentemot statistik och forskning som så tydligt visar hur kvinnor blir underordnade på i princip alla plan i samhällsstrukturen: löner, våld mot kvinnor och våldtäkter, medicinsk felvård av kvinnor pga deras kön, underrepresentation i kulturen i film och media, osv osv osv osv. Jag vet och visste inte vem du är, det enda jag vet och visste är att du slängde in klippet med en fråga till som liknade hur klippet annars används, vilken diskurs som klippet var anslöt till, som kulturen i kommentarerna. Det var detta jag reagerade på till att börja med. Du har kanske inte mött så mycket kommentarer, eller lyssnat så noga på låtar av män om kvinnor eller är så intresserad av mediedebatten kring våldtäkt osv – jag gratulerar, det måste kännas rätt bra, men uppenbarligen finns det vi som gjort det, och vi är inte lika nöjda.

    Självklart går det att diskutera hur konstruktivt det är, där tycker jag man kan både se för och emot. Många män blir provocerade, och använder klipp som detta som ursäkt för att slippa se att män är överordnade i samhället (för att män för en gångs skull kan möta kritik i egenskap av grupp och för sin kulturell manlighet), men det ser jag som att dessa män har ett ansvar för. Det är inte bara kvinnors ansvar att skapa jämställdhet, och det är inte kvinnors ansvar hur män reagerar. Om omgivningens bemötande ska styra hur kvinnor beter sig, så att de aldrig vågar bli arga på orättvisar som drabbar dem pga kön,

    Jag undrar över vad som kan avses med ”konstruktivt”, för vem? Jag hörde precis på radion att fler och fler kvinnor skär sig och sysslar med självskadebeteende. Om de istället gjorde arga låtar om det som plågar dem skulle jag tycka det var konstruktivt, som de här tjejerna i klippet gör.

    De som sysslar med radical cheerleading får ofta höra positiva kommenterar från tjejer i omgivningen som känner sig peppade. Konstruktivt.

    Om klippet kan ses som ett bevis för att det finns kvinnor som vågar vara hela människor,: politiskt engagerade, med hela känsloregistret inte bara det behagfulla, ser jag det som konstruktivt. Om det kan peppa andra tjejer till att vara mer än bara behagfulla och normativa, ser jag det som konstruktivt.

    Än så länge har ingen feminist mördat några män för att de är män – däremot mördas, våldtas och misshandlas många många kvinnor varje år för att de är kvinnor, av män för att de är män. Jag skulle tycka det vore mer konstruktivt att skriva och reagera på denna stora tendens.

    THE Banana: nej. jag ser det inte som fruktbart att strida med dig, din provocerade uppsyn och dina relativiseringar. Galaxa sa det bra innan.

    Fakta har jag redan hänvisat till, det är fakta att de kommenterade innan videon att det inte rörde alla män utan de som gör övergrepp på kvinnor och försöker dominera kvinnor. Sen väljer du att inte tro mig och försöker misstänkliggöra detta. Ja vad ska jag göra, tro att jag ljuger då om allt, forskningen m.m. De som vill kan kontrollera forskningen. Mötet verkar inte finns utlagd i sin helhet på nätet, jag har sökt men inte hittat, men när F! mötet var låg jag hemma med dunderförkylning och följde hela F!-mötet från soffan, och såg alltså det hela.
    Du kan inte bevisa att det inte sades innan videon, och jag antar att du inte heller följde mötet i sin helhet. Det gör väl att du har rätt, antar jag såsom världen är ordnad, och att här får väl häxprocessen med misstänkliggöranden av feminister ta vid som vanligt..
    Nej jag känner mig rättså pessimistisk gällande detta, tyvärr.

    ”Om du nu vill pådyvla all kritiker av videon någon sorts manlig könsbunden kollektiv arvssynd så får det stå för dig”

    Nej det står inte för mig, jag har inte pratat om nån ”arvssynd”. Däremot ärvs strukturen och privilegierna mellan generationerna, men människor är inte bara passiva utan också aktörer som kan påverka strukturen och privilegierna, och alla har ett ansvar för det samhälle som skapas och för framtiden. Det kan jag stå för.

    ————————————————————-
    Känner att jag har fått säga mitt i stora drag i mina kommentarer. Och tackar för utrymmet.

  10. sidekick Says:

    Med ett tillägg, nyss läste jag på Bananas blogg om hysterin kring halaltv och Awads svarthet.. mycket vettigt skrivet, men varför så svårt att förstå att det är samma samhällshysteri och förtal kring F! och feminister som kring muslimer som vågar ta sig ton och kritisera makten..har man förstått det ena borde det inte vara långt till att förstå det andra också, hoppas jag.

  11. THE Banana Says:

    Sidekick:

    Strid? Är det så du har ser diskussioner och divergerande åsikter? Då var det bra att du själv gick ut med det för det förklarar en hel del av sakerna du godtyckligt och egenmäktigt slänger ur dig (allt är tillåtet i kärlek och krig sägs det). Särskilt syftar jag till påståendena om hur jag är, vad jag vet och inte vet om ämnet, vad jag tycker och tror om Fi som rörelse och feminister, samtidigt som du själv utgör en martyr. Kvar blev det bara den stora stygga hannen som hade mage att kommentera bortom sin förväntade barriär och övertrasserade det självprivilegierade territoriet. Han förväntas definitivt vara en del av lösningen, men tydligen på samma sätt som en häst är en del av en karavan. Tyst arbetare med tacksamhet för det som läggs fram efter att dagen är över. Så sakligt, så ödmjukt, så fördomsfritt och så respektfullt hanterande av annorlunda åsikt gällande könsbundna invektiv och en sexistisk låttext.

  12. Galaxa Says:

    Sidekick: ”har man förstått det ena borde det inte vara långt till att förstå det andra också”. Ja, precis, det skulle man ju kunna tycka. Men att se upprepade mönster och strukturer är inte alltid lätt, för ofta måsta man lätta lite från sina egna åsikter, eller åtminstone ifrågasätta dem, för att kunna lyfta lite för den där överblicken.


Kommentera

