Rättighet att slippa Berts rasistskämt

 

 

Häromdagen satt jag och kollade på femmans sista avsnitt av ”I ditt ansikte” med komikern Magnus Betnér. Han skulle köra standup i en moské utanför Stockholm och redan innan programmet sändes så vart jag lite orolig för hur det skulle mottas. Betnér är ju känd för att vara frispråkig och hela programmet går ut på att mer eller mindre dissa sin publik.
Men trots att han inte direkt strök sin publik medhårs så bjöd publiken på sig själva och fnittrade åt både halalslakt och slöjskämten. Mest för att han drog skämten på rätt sätt, utan att kränka.

 

En som inte verkar ha den fingertoppskänslan är Katrin Zytomierska, som verkar attackera folk verbalt till höger och vänster och ursäktar sig med att ”det är sån hon är.”
Som att folk ska acceptera att ta emot skit för att folk har rätt att yttra sig. Missförstå mig rätt nu. Yttrandefriheten är otroligt viktig, en mänsklig rättighet som vi i Sverige värnar om. Och folk måste tåla kommentarer, lära sig att ”bjuda lite på sig själva”. Inse att hela världen inte håller med en om ens åsikter. Men när kommentarer förvandlas till kränkning och respektlöshet så är det stopp för mig.

 

Det är som när folk säger ”Jag är inte rasist men…” och drar igång med fördomar som hade fått självaste Jimmie Åkesson från Sverigedemokraterna att rynka på pannan.
Så frågan är, hur mycket kränkning ska man tåla i yttrandefrihetens namn? Är det yttrandefrihets-underhållning att kalla barn för tjockisar och lite väl bögiga och sen inte tåla kritiken gentemot en själv så man kontrar med kommentarer som  ”fyllo” och ”judeföraktare”?Är det underhållning när bröderna Schulman lägger upp videoklipp där Bert Karlsson aka ” folkkäre mysfarbror Bert” drar ”negerskämt” ? Det är högst opassande för någon människa att över huvudtaget dra ”negerskämt” men när de dras av mannen som var med och startade Sveriges mest framgångsrika rasistparti Ny Demokrati så undrar man ju vad som händer med ens demokratiska rättigheter. För att det är inte bara en rättighet att få säga sina åsikter. Utan det är även en rättighet att inte bli kränkt.  Och oavsett vad någon säger så är det inte den som fäller kommentaren som bestämmer värdet i det som sägs, utan det är mottagaren.
Det handlar inte om att jag inte har självdistans eller saknar humor som jag säger detta. Tvärtom så är jag fantastiskt rolig och tar emot den kritiken jag får. Men jag tolererar bara den respektfulla kritiken. Det är min demokratiska rättighet.

 

 

 /Nabila

 

 

Publicerat i Nabila. 18 Comments »

18 svar to “Rättighet att slippa Berts rasistskämt”

  1. Nikke Says:

    Demokratisk rättighet att inte känna sig kränkt? Vilken värld lever du i? Tänk om jag fått en krona varje gång jag känt mig kränkt genom livet, då hade jag varit ekonomiskt oberoende.

  2. Bo Says:

    Alla är på något sätt kränkt i detta land. Vi är nog en av de länder som
    kränker alla möjliga och omöjliga. Mobbning är något som förstör människor och har en tendens att inte ha med etnicitet att göra.
    Vita kränker svarta, svarta kränker vita o.s.v. Jag har också känslan av att man tålde lite mer förr i tiden. Vi barn som rövades bort på 50-talet har inte fått en krona i skadestånd. Medan en som fick fel siffra i sitt personnummer fick skadestånd. Lite nyanserat borde allt .
    Respektera alla.

  3. Meryem Says:

    Masha allah! Det var fint skrivet, Nabila. Må Gud belöna dig.

  4. THE Banana Says:

    ”Jag har också känslan av att man tålde lite mer förr i tiden.”

    Jag tror inte att man tålde mer, utan snarare var det så att vissa orättfärdiga saker betraktades som normalförekomst och sådant som vi nu vet inte hör hemma i mänskligt beteende ansågs vara en del av bakgrunden. Folk struntade helt enkelt i konsekvenserna av en del saker.

  5. NegerDea Says:

    Jag hatar det du säger, men jag är beredd att dö för din rätt att säga det. Det är viktigt att få säga vad man tycker, och även att få säga emot om man inte håller, och ja tycker just det fungerar mycket bra i Sverige. Katrin förlora mest själv på de hon sa, men hon hade all rätt att säga det, liksom bert karlsson om han vill dra neger skämt får han väl göra det, säger mer om honom än något annat.

  6. Nils Says:

    -varför bor det inte en massa kristna i muslimska länder?
    -varför bor det en massa muslimer i kristna länder?
    -Ta seden dit man kommer.
    -jag skulle aldrig få bygga en kyrka i ett muslimskt land.
    -Att tillbedja ngn som gift sig och haft sex med en nioåring borde kännas märkligt i mina ögon.

    Hej hopp..själv e jag ateist…att tro på sig själv är att tro på livet.

  7. Nadia Says:

    Nils i många länder där majoriteten är muslimer bor det många kristna också. Varför de inte är i majoritet kanske är av samma anledning varför buddister, ateister eller kristna är i majoritet i andra länder. Det finns även många kyrkor i länder där majoriteten är muslimer. I Irak på 80-talet hade vi även en fin synagoga. De märkliga är att en av de länder som styrs av en totalitär regim nämligen Saudiarabien har väldigt strikt syn på andra religioner än Islam. Men just denna totalitär diktatoriska regim har i över 50 år fått politiskt och militärt support från västerländska länder även oss Sverige. Så vi säger att vi är för yttrandefrihet, demokrati och mänskliga rättigheter men hela tiden hjälper vi en diktatur förtrycka sitt folk och förhindra dem från att utvecklas på ett hälsosamt sätt. Vi är skyldiga till enorma brott som vi väljer att blunda för.

    Att ta seden dit man kommer ger mig mera skratt än något annat idag med tanke på att vi lever i en allt mer global värld där vi reser, flyttar och jobbar var vi vill. Jag vet inte hur många toppless tjejer jag såg i Egypten nyligen och inte är de en egyptisk sed att sola topless. Men de får de för folket, Egyptier verkar vara mera toleranta mot icke Egyptier än många Svenskar. För övrigt när jag bodde i Irak så nog agerade Svenska och andra västerlänningar som de gjort i sina hemländer oftare än något annat. Till och med Svenskar hade ju sin egen Svenska skola i Irak.

    Så bästa Nils jag hoppas att du uppdaterar din information om hur det ligger till. Jag har delat med mig en verklighet som tyvärr inte visas alltför ofta i media. En bild som skulle göra det enklare för oss människor att umgås och se likheter mellan oss. Någon och några vill ha konflikter och rädda människor låt oss utbilda oss för att se våra likheter istället. Vi drömmer alla om en bättre framtid för våra barn och barn barn än vi själv haft, vi drömmer alla om en trygg inkomst så att vi kan betala för vår mat och boende, vi drömmer alla om att få bli respekterade och älskade och vi drömmer alla om att känna hopp och glädje!

  8. THE Banana Says:

    Jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta över Nils inlägg. Jag vet inte heller om jag ska skälla ut hans okunniga kommentarer eller adoptera honom. Det är för mycket val och kval för att jag ska kunna besvara inlägget.

  9. Ida D. Says:

    ”Jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta över Nils inlägg…”
    hahahaha!
    Jag orkade inte The Banana! Jag skrattade tills tårarna rann.
    Jag orkade inte längre att möta liknande kommentarer med seriösitet och dra mig in i liknande diskussioner… I så fall borde man ifrågasätta egen psykisk hälsa om man alltid är redo att slossa bort energi på liknande dumheter.

    Det kändes som att Nils släpptes på den här bloggen liksom stå upp komikern.

  10. Kristoffer Says:

    Nils frågade:
    ”-varför bor det inte en massa kristna i muslimska länder?
    -varför bor det en massa muslimer i kristna länder?”

    Kanske fem procent av Sveriges befolkning är muslimsk. I Syrien är de kristna minst tio procent – detsamma gäller Egypten.

    Nils skrev: ”att tro på sig själv är att tro på livet.”

    Måhända. Men mot bakgrund av din okunskap vore det kanske bättre om du slutade tro på dig själv och satte din tillit till andra i stället? Ett förslag bara…

  11. Mohamed Says:

    Nils:

    -varför bor det inte en massa kristna i muslimska länder?
    -varför bor det en massa muslimer i kristna länder?

    Att nämna länder utifrån religiös tillhörighet är väldigt missvisande. Men låt gå, vi håller det på din nivå Nils…så du förstår. Massa muslimer är det knappast i det du beskriver som kristna länder. Jag finner det väldigt beklagligt att du ser till detta utifrån religiös tillhörighet, du låter som en religiös extremist mer än en ateist.

    -Ta seden dit man kommer.

    Jag finner ett utrymme här i Sverige som inom både lag och kultur tillåter att jag är den jag är utan att behöva assimileras.

    -jag skulle aldrig få bygga en kyrka i ett muslimskt land.

    Kanske för att du inte har råd. Men det finns äldre, vackrare, mer välbevarade och använda kyrkor i muslimska länder än vad det gör i exempelvis väst världen.

    -Att tillbedja ngn som gift sig och haft sex med en nioåring borde kännas märkligt i mina ögon.

    Instämmer helt och hållet, det är ganska sjukt. Att tillbedja en människa är inget muslimer sysslar med och du bevisar genom hela denna punkt din nivå av kunskap.

    Hej hopp..själv e jag ateist…att tro på sig själv är att tro på livet.

    Lycka till i din fortsatta livsgärning.
    Vill bara instämma med Kristoffer, du borde ta till dig av hans förslag, det var ett bra råd.

  12. FS Says:

    Respektlöshet är inget brott, bara trist där det förekommer, och om kommentarerna är kränkande, ja, det avgörs i domstol och där är det väldigt högt i tak vad gäller yttrandefrihet – och så vill vi ju ha det, eller hur?
    Men håller med om att samtalstonen i samhället har förråats under den senaste 10-årsperioden, och det är väldigt sorgligt.
    Till en del kan man lasta medierna för detta, de har upptäckt att skiten säljer och då åker de etiska övervägandena överbord, vinsten/tittarsiffrorna framför allt!
    Men varför är det provokativa och aggressiva så lockande? Jag förstår inte det. Eller är det så att det alltid varit på det viset men att först idag, när medierna öppnat dammluckorna och dyngan väller ut över oss, så vågar folk bejaka sina lägsta instinkter?

  13. Nils Says:

    ja det var ju kul att det vaknade till ngr människor här:)

    Sant det där med hur många som bor var varkanske ngt överilat. Ber om ursäkt för det. Men handen på hjärtat menar ni att ett litet land som Sverige kan ta emot hur många som helst?
    Enl undersökningar så är det inte så många som kommer hit som är flyktingar (kan ref. till dessa om ngn vill veta).
    Att folk blir kränkta hit o dit köper jag inte. Rondellhundar eller inte..hur många kristna har väl inte blivit kränkta inte demonstrerar dom på gatorna likt i England…(finns massa klipp på youtube om detta).Titta på Nordic Dervisch som inte längre vågar kommentera Islam han blir hotad på alla sätt..säger ju en del om den religonen…
    självklart måste yttrandefrihet råda.
    Nu är inte jag ngn religonsintr. håller bara med om vad en kvinna sa på TV att religionerna är kvinnofientliga.
    Men är det inte Mohammed som är Islams ”huvudfigur”?
    och han hade sex med en 9 åring?
    Bra att ngn kommenterar…debatt är viktigt
    mvh

    Nils

  14. Ida D. Says:

    FS!
    ”…de har upptäckt att skiten säljer och då åker de etiska övervägandena överbord, vinsten/tittarsiffrorna framför allt!
    Men varför är det provokativa och aggressiva så lockande?”

    Mycket intressant och lockande att tänka på!
    Under senaste dagar har jag talat om att media är i ständig jakt efter dramatik. Man vinner om man sänder ett program som ska väcka upp heta debatter, tusentals blogginlägg, spektakulära diskussioner, etc.
    För att uppnå allt detta inom en POSITIV bild, måste man anstränga sig som journalist väldigt mycket mitt i dagens stress, press och stora krav. Lättast, enklast och snabbast att uppnå sina mål är just genom NEGATIVA bilden som inte kräver någon speciell ansträngning i det hela.
    Dramatik väcker uppmärksamhet av allmänheten (vilket är huvudmålet) och det uppnår man lättast, enklast och snabbast genom negativa bilden – så därför ”skiten säljer man bäst”!

  15. Nabila Abdul Fattah Says:

    Well….Jag hade tänkt svara Nils men alla andra gjorde det så bra så jag bestämde mig för att strunta i det. Men jag kan ju säga att de vackraste kyrkorna jag har sett ligger i Libanon och Palestina. Och sen om du är ateist Nils så ska du väl inte vilja ha en kyrka någonstans? Eller?

    Vad folk glömmer bort ibland är att en kolumn är en begränsad text på 2300 tecken som man får för att göra ett statement. Inte en doktorsavhandling.
    Vissa människor tycker att jag överreagerar och borde kunna ”ta det”, i ”yttrandefrihetens” namn. Och visst tar jag det! Eller är det någon som sett mig planera nåt sprängdåd mot Bert o Katrins hem?
    Klart jag tar deras okunniga, respektlösa, (delvis rasistiska) idioti. MEN. Det är min demokratiska rättighet att säga att jag inte gillar det. Och att jag inte gillar det tillräckligt mycket för att säga att jag hatar det.
    Och ja, jag tycker att Bert är en rasist, och ja, jag var en av dom som anmälde honom för hets mot folkgrupp när han körde sina ”negerskämt” på 1000apor.se
    Och det är också min rättighet att få göra det.

  16. Nabila Abdul Fattah Says:

    O just ja. Om man säger att man ska ta seden dit man kommer, så kan du säga det till alla svenskarna som bor Spanien först.

  17. Zakaria Says:

    Nils: Ingen verkar svara dig på frågan om Profeten haft sex med en nioåring. Först och främst om man anser att islam är en påhittad religion varför använder man sig av muslimska hadither när de bekräftar något negativt men inte när de bekräftar något positivt – då är de icke pålitliga. Lite äta upp kakan och behålla den på samma gång.
    Aisha var ca 19 år när hon gifte sig med Profeten inte nio eller något annat. Enkel källkritik uppdagar hennes sanna ålder. Du verkar vara besatt av kristendomen. Enligt Catholic Encyclopedia så var Maria mellan 12-14 när hon gifte sig med en 90 år gammal Josef. Det finns många exempel på unga flickor som gifter med äldre män i Bibeln. Jag antar att du är konsekvent och också frekventerar kristna bloggar med samma sorts kritik som du torgför här.

    Källor:

  18. farmor Says:

    Zakaria : ”Aisha var ca 19 år när hon gifte sig med Profeten inte nio eller något annat. Enkel källkritik uppdagar hennes sanna ålder. ”
    Intressant upplysning! Jag skulle gärna ta del av den enkla källkritiken, hoppas du kan ge den.
    Tack få förhand. farmor


Kommentera

