SÄPO! Kom och utvisa mig!

Läste för ett tag sedan en artikel[1] som handlade om den i förhand dömde (och än så länge oskyldige) Hassan Assad som riskerar att utvisas till Jordanien på grund av så kallade hemliga ”bevis” på att han är en terrorist och ett säkerhetshot mot landet (Lars Leijonborg jublar! Äntligen börjar folk tro på hans sagor om internationell terrorism och dess ”omfattande” verksamheter i Sverige!). Nu ska denna artikel varken handla om Hassan Assad eller Lars Leijonborg utan om bevis och om SÄPO.

Låt mig bara klargöra en sak först, vad är bevis? Enligt wikipedia: ”Ett bevis (även kallat slutledning eller härledning) är en övertygande argumentationskedja som visar att en viss slutsats (konklusion) gäller, förutsatt vissa grundvillkor (sanna eller giltiga premisser)”[2].

Så bevis är alltså ”en övertygande argumentationskedja” förutsatt att det har vissa ”sanna eller giltiga premisser”. Innebär det då inte att om man, som SÄPO anklagar någon för terrorism och säger sig ha bevis, men inte fyller kraven för att kalla det för bevis (kom ihåg att de inte argumenterat för bevisen och inte har lagt fram någon som helst premiss för varför han är ett säkerhetshot som är sann eller giltig), att det inte är något bevis? Jag menar, om jag säger att jag har en examen i teknisk fysik till en arbetsgivare men vägrar att visa att mitt uttalande har någon som helst sanningshalt (dvs vägrar lägga fram premisser) men hela tiden påpekar att jag har bevis, ska arbetsgivaren anställa mig?
Även SÄPO hade nekat en arbetssökande ett jobb om de förde samma resonemang som de själva gör.

Men vad handlar dessa så kallade ”bevis” ytterst om? Kan det ha att göra med att Hassan Assad råkar vara muslim, råkar vara en aktiv muslim? Råkar ha arabiskt påbrå? Råkar vara givmild med sin ekonomi och skänker pengar till folk i nöd? Råkar det vara så att det folket i nöd råkar vara palestinier? Råkar det vara så att Hassan Assad är emot ockupationen av palestinierna och emot massmord och etniskt rensning? Råkar det vara så att Israel och USA, som just nu bär fronten i islamofobisk och zionistisk politik styr den svenska underrättelsetjänstens politik? Råkar det vara så att Hassan Assad helt enkelt är en nagel i ögat på Israel och USA?

Om detta är grunder för SÄPO:s bevis, så har jag följande att säga:
Jag är muslim
Jag är en aktiv muslim
Jag ser arabisk ut (fastän jag inte är det)
Jag tycker om att skänka pengar till människor som dör av svält
Jag tycker om att skänka pengar till palestinier som dör av svält
Jag är emot ockupation, massmord och etnisk rensning av palestinierna
Jag är en nagel i ögat på Israel och USA eftersom jag öppet kritiserar ockupationsmakterna, Israel och USA:s politik och samtidigt är en muslim med arabiskt utseende.

Så nu har jag gjort det offentligt. Bättre ”bevis” kan ni inte få SÄPO! Så kom och utvisa mig! Ni vet vart jag finns… eller hur?

/Amir

 

2 svar to “SÄPO! Kom och utvisa mig!”

  1. Ida D. Says:

    Mycket bra att ni tog upp fallet!

    Kanske borde ni lägga upp den här insamlings lista också, gällande Hassan Assad:

    http://www.namninsamling.se/index.php?nid=2442

    Skriv under namn & efternamn! Det känns tråkigt att se ”Ahmed – Stockholm” eller ”Jonas – Göteborg”! … vet inte om liknande röster ska i överhuvudtaget räknas.

    Hur som helst – informera gärna andra angående namninsamlingslista som snart kommer att skickas till media och riksdagen!

    Tack

  2. Rachid Says:

    Om jag minns rätt, så är ”att vara skydds behövande i övrigt” en grund för att kunna stanna i Sverige, enligt utlänning lagen i alla fall. Dvs om det kan finnas en risk för dödsstraff, tortyr eller dylikt.

    Så jag undrar hur man har tänkt sig i denna fråga.

    Det är en skrämmande utveckling som sker i Sverige.
    Det finns ett ordspråk som lyder: jag blev redan uppäten den dagen det hände den vita tjuren. (fri översättning från arabiska)

    Det sägs att att en svart tjur stod i närhet av en vit tjur, den vita tjuren attackerades av ett rovdjur, men någon reaktion blev det inte, och i stället för att vara solidariskt så sa sa den vita tjuren följande: det här kommer inte att hända mig. Fast efter ett kort tag kom rovdjuret tillbaka och gjorde samma sak mot den vita tjuren.

    Så jag hoppas vid Gud att folk är tillräckligt medvetna om det som sker runt omkring.


Kommentera

