En rolig syssla

När jag var i tonåren drevs jag alltid av viljan att visa att jag kan.  Jag tyckte om att visa att jag faktiskt bar på egenskaper som är högre än medel. Oftast innebar det högre betyg än snittet i skolan och ett enormt engagemang i samhällsfrågor. Det där med engagemanget fick jag förvisso av min turbulenta uppväxt och sociala orättvisor som jag stötte på i varje hörn av samhället.
 Men det där med att visa att jag faktiskt kan…

Vi kan aldrig veta svaren på alla frågor vi har. Varken psykologer eller neurologer kan med 100% säkerhet ge svar på olika typer av mänskligt beteende, endast den allsmäktige Gud har svaren.
Så i brist på psykologers och neurologers närvaro ger jag mig själv rätten att ge en diagnos på varför jag alltid ville visa att jag kan.
Förmodligen kom strävan av att vilja visa att ”jag kan” från att jag som en flykting kom till ett land som till en början välkomnar en med öppna armar för att sedan diskriminera en för att man valt detta land för att de välkomnade en med öppna armar. Lite konstigt resonemang eller hur? Ja, och konstigare är det att verkligheten faktiskt ser ut som det gör också.
När jag var liten fick jag jämnt och ständigt höra av min mamma att jag måste vara dubbelt så bra som svenskarna i allt, för är jag lika bra kommer samhället att alltid välja en svensk före i allt, förutom att använda mig som en ursäkt för sin populistiska och islamofobiska politik (hallåååå, folkpariet någon?), okej nej det sista sa hon inte, men hon kunde lika gärna ha sagt det. I varje fall, så min uppväxt präglades av att jag ville lyckas, jag ville komma någonstans, bli något och inte bara en siffra i marginalen om diskriminerade invandrare. Denna känsla stärktes ytterligare av att människor i samhället alltid blev lika (glatt) förvånade över att en invandrare kunde prata flytande svenska. Ofta fick jag höra ”men åååååh, du kan ju prata ren svenska!?”. Eller, ”åååh så kul att en invandrare talar vårt språk så fint”. Snacka om fördomar! Som om INGEN invandrare kan tala svenska, som om INGEN invandrare är kompetent eller intelligent nog att lära sig andra språk. Det sorgliga med detta är inte att jag som ung fick bekräftelse på diskriminering ibland kan få en att le och gråta samtidigt, utan att denna diskriminering är levande än idag, trots åratal av andra etniciteters närvaro i Sverige.
Än idag blir människor förvånade när de ser en mörkhyad person prata god svenska, ha bättre betyg än dem själva och faktiskt är på väg någonstans i samhället. Och värre är det med muslimer. Sen jag blev muslim och skaffade skägg har min status som intelligent nästintill försvunnit. Nu är jag plötsligt tillbakadragen och primitiv också. Ni ska se blicken i folks ögon när jag beskriver en ekonomisk formel eller pratar svenska ö-v-e-r-h-u-v-u-d-t-a-g-e-t, nu spelar det ingen roll om min svenska är ren eller inte, att jag PRATAR svenska räcker för dem att grimasera…

…och detta får mig att fundera… Än idag? Efter så många år av invandring, integrering, assimilation, diskriminering, debatter, hånande, försvar, empati, sympati, hat, attacker och beskydd av invandrarna, muslimerna i Sverige? Är vi fortfarande lika märkliga varelser? Lika fascinerande att betrakta, analyser och debattera om? Främst vi muslimer? Är det faktumet att en beslöjad kvinna kan ha och har bättre studieresultat än dig lika förvånande? Är det lika konstigt att en svart har högre lön än dig för att han presterar bättre? Att en muslimsk man med skägg talare godare svenska, engelska och till det tre andra språk än dig lika chockerande och overkligt?

Tydligen är det. För annars hade jag inte haft den roliga sysslan att räkna antalet kirurger, ingenjörer, humanister, ekonomer och läkare som jobbar som korvgubbar och taxichaufförer bara för att de heter Mehmet och kommer från arabistan eller turklandet.  Som en vis man sa en gång ”namn och språk kan man alltid av historien göra kort, men sin färg, den går inte att tvätta bort”.

/Amir

6 svar to “En rolig syssla”

  1. Ida D. Says:

    Mycket intressant artikeln.
    Du har inspirerat mig att ställa frågan varför man säger att vi invandrare talar med brytning…samtidigt som man säger för skåningar att de talar med dialekt..? :o)
    Måste skriva det på min blogg.
    Tack Amir, tack gänget – här är min insats mot diskriminering:

    http://forumforfrihet.blogspot.com/2008/03/det-r-mitt-stt-att-tala.html

    selam / Ida

  2. Mehrako Says:

    Tack Amir för en intressant artikel och välkommen till Betraktarens Öga.
    Ser framemot att läsa fler av dina texter.

  3. Johan Says:

    Brytningar är också olika fina. Pratar du svenska med kraftig engelsk brytning är det helt ok , även fransk brytning är acceptabelt men däremot ska man inte ha en kraftig arabisk brytning.

  4. Mohamed Says:

    Amir: Tack för ditt inlägg. Det är dessvärre så i vissa avseenden. Jag har själv varit med om att vissa runtom mig förvånas när jag pratar en relativt felfri svenska. När jag klarade svenskaprovet under uttagningen till polishögskolan så fick jag bättre resultat än vissa infödda svenskar som hade kuggat på provet. Svenskan är inget man har patent på, som du skrev…vissa kan fler än bara svenskan och engelskan..de kan ytterligare två-tre språk som de kan flytande. Vilken rikedom det är.

    Johan: Dessvärre har du rätt. En amerikansk accent av svenskan blir mer mottaglig, accepterad och välkommen än en ”mellanöstern” dialekt.

  5. Zainab Says:

    salaam!
    verkligen en läsvärd artikel, och intressan. bra formulerat
    keep up the good work
    peace:)

  6. Amir Says:

    Tack allihopa för alla era fina ord. Må Gud belöna er!

    Det är viktigt att man inte glömmer bort den ”dolda” diskrimineringen som fortfarande existerar men glömts bort av media pga andra stora händelser så som kriget mot terrorism och finanskrisen.


Kommentera

