”Det är mycket nedslående att leva i en tid då det är enklare att spränga en atom än en fördom”

En av SVDs läsare hade skrivit ett mail till mig som innehöll följande:

Det passar att bjuda in folk till moskén medan du själv aldrig skulle sätta din fot i en kyrka!

Kära läsare:

Jag kom till Sverige 1985 och hamnade i en liten stad kallad för Falköping, även kallad för Sveriges kotätaste kommun. Vi var den första invandrar familjen där. Vi hade underbara grannar som hade lagt blommor och välkomstkort i vår lägenhet. Vår lägenhet blev snabbt en favorit plats för ungarna på gården. I skolan fick vi underbar special hjälp och det dröjde inte länge fören vi kunde sitta med i klassen och behärska språket. Mina föräldrar kämpade med språket samtidigt som de tog del av det nya samhället.

En gång i veckan hade missionskyrkan öppet hus där man hade olika tillställningar, man träffades, umgicks och fikade. Jag är uppväxt i den miljön, att besöka kyrkan är inte främmande för mig. Genom Missionskyrkan träffade vår familj en äldre dam vars namn var Ingergärd som vi senare även kallade för mormor. Ingergärd var en stor del av vår barndom, genom henne fick jag uppleva oförglömliga minnen och en barndom som få kan drömma om

Hon fick oss att uppleva svensk sommar ute på landet, varje sommar tog hon ut oss till hennes mysiga röda sommarstuga, där hon bjöd på nygräddad våffla med grädde och jordgubbar.

Hon var den som introducerade oss till jordgubbsplockning, lösa korsord, brodera, göra äppelmos, uppleva majbrasan och midsommarkransen.

Hon glömde aldrig våra födelsedagar, inte ens när vi hade flyttat till Stockholm och alla hade blivit äldre. Hon gick bort för några år sedan och saknaden är stor och jag kommer alltid att vara tacksam för de finna minnen hon tillförde min barndom.

Kära läsare, du utgår ifrån dina fördomar när du skriver till mig. Genom dina antaganden, som du baserar på att jag har sjal och är muslim, så förväntar du dig att jag ska vara och bete mig på ett visst sätt. Det är tråkigt när folk låter sina fördomar ta överhand till den grad att man blir förblindad av hat.

Hatet skadar dig själv inte mig, för jag känner inte av ditt hat och om du vågar se sanningen i vitögat så kommer du att inse att vi är mer lika varandra än olika.

Publicerat i Mehrako. 4 Comments »

4 svar to “”Det är mycket nedslående att leva i en tid då det är enklare att spränga en atom än en fördom””

  1. Leila Says:

    Jättebra inlägg Mehrako!

    P.S: Men *ehrm* första invandrarfamiljen?! Nja det var ni väl ändå inte 😉

  2. Mehrako Says:

    Tackar =)
    Jo faktiskt så var vi första flykting familjen.
    Din far kom till Sverige på 60 talet, så ni räknas knappast in i kvoten för flyktingar 😉

  3. Ida D. Says:

    Rubriken ovan fick mig att skratta högt, kl 03:00 när jag gick upp att äta ”frukost” ..! :o)
    Tack för en välskriven artikel, Mehrako!

  4. Mehrako Says:

    Tack Ida!

    Kul att jag fick dig att skratta, det heter ju trots allt, ett gott skratt förlänger livet;)

    Tyckte att det var väldigt sägande i en tid som denna.


Kommentera

