Jag och mina bröder

             Anelka in action.

Gissa vad jag har för gemensamt med Bayern Münchens Franck Ribéry, Nicolas Anelka i Chelsea och med Eric Abidal och Yaya Touré från Barcelona? De är mina bröder i tron.
Återigen. Att fasta är inte hela världen, bortsett från att det inte är så svårt att göra avkall på mat och dryck i några timmar om dagen så är det en övertygelse som finns som hjälp på traven. Lika övertygad som jag är på att det finns en Gud, lika övertygad är jag också över Hans bud. Alla de ting som i min vardag utmanar min tro och övertygelse stärker min vilja och beslutsamhet om att göra det Gud påbjuder. Främst är det övertygelsen som har inverkan mer än ”teknikaliteter” om när och hur jag äter. Det kan vara svårt att förstå något man har bristfällig kunskap om, svårt att ta till sig det man inte kan relatera till. Men för att vara öppensinnad och tolerant så behöver man inte känna någon från den kultur man vill förstå. För min del så har jag delvis den svenska kulturen och traditionen att utgå ifrån då jag betraktar en företeelse som för mig är främmande, men uteslutande så har jag egentligen min tro som måttstock. Det min tro lär mig är att det är viktigt att kunna respektera människor så som människor och inte döma ut en individ bara för att man tycker att dennes religion eller sätt att leva är felaktigt. För en sådan inställning säger mer om en själv än vad den gör om den man betraktar och tycker saker om.

Men nu ska jag ge er läsare (fotbollsfantaster) något att läsa, de namn jag nämnde i början av texten är några kända profiler i Europa som är muslimer och fastar under denna heliga månad.
Hur många kände till att det finns flertalet stora europeiska fotbollsproffs som är muslimer och fastar? Dessa spelare, Ribéry, Anelka, Abidal, Touré m.fl. spelar på elitnivå och praktiserar sin tro utefter sin bästa förmåga.
Fatta hur stolt jag är att kunna peka på dessa och säga att de är mina bröder i tron…den bästa formen av brödraskap.

Låt mig citera det spanska topplaget Sevillas största stjärna, anfallaren Kanouté:

”Den som känner islam vet att fastandet inte försvagar muslimen utan ger honom styrka.”

Det stärkte mig att läsa och nu ska jag iväg till moskén för tarawih…jag behöver inte skriva vad tarawih är längre, tror ni vet det vid det här laget 🙂

Ta och läs om fotbollsproffsen HÄR 😉

/Fridens

 

 

Ribéry gör duwa (bön) motsvarande när de kristna knyter ihop sina händer i en bön.

Yaya Touré i klubblaget Barcelonas kläder.

Publicerat i Mohamed. 2 Comments »

2 svar to “Jag och mina bröder”

  1. THE Banana Says:

    Intressant ämne du tar upp! Man kan tänka sig att åskådarskaran kan innehålla både av den ena och den andra typen, men oftast så utgör ledningarna så pass kultiverade världsvana människor att de har kennedom om och respekt för personens rutin. Dessutom är det mera troligt att de själva slår larm om deras insats blir märkbart påverkad av fastan.
    Andra ”inhemska” fotbollsprofiler som enligt uppgifter är muslimer är tränarna Philippe Troussier och Bruno Metsu och den holländske anfallsstjärnan Van Persie. Säkerlig nfinns det många många fler.

  2. Mohamed Says:

    Tack för det Banana!

    Instämmer i det du säger om ledningarna i dessa stora internationella klubbar. De är vana vid andra samt att de gör god resarch, samt de stora belopp det handlar om.

    Vi har ju Rami Shaban hemma i Sverige 🙂

    Kul att du nämnde fler namn, de var nya för mig


Kommentera

