Jihad

Jihad. Ett läskigt ord eller hur? Genast ser man framför sig skrikande skäggiga män med vapen i hand. I de allra flesta religionsböcker nämns jihad. Vanligtvis översätts ordet jihad med begreppet heligt krig. Detta är intressant eftersom begreppet heligt krig är ett begrepp som uppstod under korstågstiden. Det är alltså ett begrepp man snarare kan relatera till kristendomen än till islam. Faktum är att om man skulle översätta heligt krig till arabiska, harb moqaddas, skulle troligen inte en enda arab fatta vad man menade. Krig är inte heliga.

Så vad betyder då jihad? Det är glädjande att se att även se stora svenska uppslagsverken lämnar begreppet heligt krig i allt högre grad. De förklaringar man ser idag stämmer bättre överrens med den korrekta översättningen. Jihad betyder strävan eller ansträngning. Den muslimska betydelsen av jihad innebär alltså att varje gång man anstränger sig för att göra något (gott) med ett högre syfte gör man jihad. För en muslim innebär ett högre syfte att göra sånt som Allah tycker om. Låt mig ge er några exempel.  Du avskyr kemi. Det är verkligen inte din grej. Men ändå, är du fast besluten om att läsa din läxa, för att du vill söka kunskap. Det är jihad. Personen  som sitter bredvid dig irriterar dig. Helst av allt vill du bara smocka till personen eller få ett mega-utbrott på henne/honom. Men du håller dig lugn. Du bjuder till och med på ett leende för att visa att du kan behärska dig, att du har kontroll över dina känslor. Det är jihad. Att föda barn är bland det mest ansträngande man kan göra. Det gör ont. Tro mig. Men man gör det, för att föda ett barn, ett liv, som man sedan anstränger sig för att uppfostra till en fin människa. Det är en av de största jihad man kan göra.  Jag kan fortsätta i evigheter. Varje gång man anstränger sig med ett gott syfte så gör man alltså jihad. Det innebär att vi troligen är små mujahidins allihopa..

Som muslim är alltså jihad en oerhört viktig del av ens liv. Det bör genomsyra ens vardag. Man ska ständig anstränga sig, föra denna kamp om man så vill, för att bli en bättre människa. Är du snål ska du dela med dig. Är du aggressiv ska du anstränga dig för att hålla dig lugn och bli tålmodig. Är du girig ska du jobba med dig själv för att bli givmild. Är du sur ska man jobba för att bli glad. Tycker man om sånt som är haram ska man sträva efter att vänja sitt hjärta vid det som är halal och så vidare. Jihad är viktigt. Ett sätt för muslimer att stärka sitt band till Allah.

Så varför kopplas jihad till våld? Helt taget ur luften kan det ju inte vara? Nej det är det inte. Inom islam är det tillåtet att använda våld i självförsvar. Att försvara sitt liv, sin familj och sitt land är alltså tillåtet. Det är endast tillåtet att använda sig av så mycket våld som nöden kräver. De regler som finns kring jihad är mycket detaljerade. Låt mig förtydliga. Om Bertil skulle få för sig att attackera mig skulle jag, med mitt jihadistiska tänkande tänka att jag först försöker spinga ifrån honom (inte dras med vid provokation). Bertil visar sig vara en snabb kille och hinner fatt mig ganska snart. Vad Bertil inte vet när han kommer springandes är att jag har tränat både kung-fu, karate och tae kwon do (det är sant) så ganska snart ligger Bertil på marken och gråter. Om jag nu rör honom har jag gått över gränsen för min jihad. Lika så om jag bestämmer mig för att hämnas på hans brorsa. Det säger sig självt att våld i självförsvar endast kan användas mot den våldsförande.  Exemplet jag gav var på individnivå, men gäller också när länder står mot varandra. Om ett muslimskt land befinner sig i krig finns många regler att följa om man ska föra jihad i dess självförsvarsform.  Har det muslimska landet invånare bosatta från motståndarlandet måste dessa behandlas med respekt. Våld får endast  användas mot den som attackerar. Inga barn, gamla, eller kvinnor (om de inte är en del av motståndarlandets armé) får utsättas för våld. Hungriga ska födas, sjuka vårdas och nakna kläs, osv. Det våld som är tillåtet inom islam är alltså nogra reglerat. Detta innebär att oavsett om du har 20 personen som påstår att det de sysslar med är jihad men det är dem som attackerar så kan det aldrig vara jihad. Rekvisiten för jihad är alltså objektiva.

Synd att jihad används av media för att göra människor rädda för muslimer. Jihad, i den form miljonentals muslimer utövar den i sin vardag äv något vackert och eftersträvansvärt. Och dessutom helt förenligt med den svenska lagboken.

Publicerat i Cherin. 1 Comment »

Ett svar to “Jihad”

  1. Mohamed Says:

    Tack för inlägget Cherin.

    Hoppet finns i en liten ort i Norrland. Jag hade en grupp konfirmander på besök i våran lokala moské i Husby genom ett samarbete vi har med Kista kyrka. Jag berätta lite lätt om islam och moskén och den funktion moskén har osv. Jag fick väldigt få frågor, så jag ställde en fråga till dom vad de visste om islam och fråga uttryckligen om begreppet jihad. Men helt otroligt, inte en enda av ungdomarna (ca 20 st) hade ens hört talas om ordet.

    Kyrkoherden och en präst som var med tyckte det var lika bra att jag redde ut missuppfattningarna om det uttrycket eftersom ungdomarna säkerligen skulle få höra det antingen under skolutbildningen eller genom media.

    Jag blev hur som haver väldigt häpen men ändå glad, nu har de InshAllah lite mer kött på benen när de får höra uttrycket jihad…om de ens kommer minnas eller bry sig om det 🙂


Kommentera

