Top five

Eftersom jag alltid klagar över hur man som muslim ofta blir bemött tänkte jag hjälpa alla dem som känner sig osäkra på traven.  Här kommer min fem-i-topp. Vill ni ha fler råd vill jag ha betalt.

 

1 Tala direkt till muslimen när du har en fråga som rör honom/henne. Få saker är mer förolämpande än när ens kompis med ”svenskt” utseende får en fråga om vad dem kan hjälpa personen bredvid med (that is me). Och snälla, jag ber dig, när du gör detta, tala svenska och inte engelska. Framför allt inte om din svenska låter något i stil med whhaat kan aj help ju wid? Eller, du ju lajk wiziting Sveden?  Det är bara pinsamt. Om det skulle visa sig att muslimen inte kan svenska kommer det märkas snart. Övergå då till det språk du behagar.

 

2 Förutsett inte att alla män med skägg är släkt med Usama bin Ladin och har fyra fruar som han låser in tillsammans med sina döttrar. Till att börja med är det en minoritet av de muslimska männen som har skägg. Tyvärr. Dessutom är antalet saudier i Sverige försvinnande liten. Risken att du skall träffa en USA-älskade folkpartist som tycker att man ska bomba sönder de länder som Bush lyckas peka ut på en karta är alltså betydligt större. Watch out!

 

3 Hur gör du när du duschar/sover/tvättar håret? Alla tjejer med sjal vet vad jag pratar om. Jag vet inte hur hårt jag behöver argumentera för att detta inte är en särskilt intellektuell fråga. Men för att vara snäll då så ska jag berätta det för er en gång för alla. Vi tar av oss sjalen! Jag vet att det är svårt att tro, men den sitter inte fast. Vi föddes inte med den. Jag lovar, wallah.

 

4 Kvinnor kan. Det vet vi, men vet du att även de muslimska kvinnorna kan? I alla fall de unga tjejerna. När jag var med för att rekrytera tre muslimska tjejer till ett jobb för ett tag sedan och det i sista urvalet var 5 tjejer kvar såg gruppen ut som följande; två var läkarstudenter, en var blivande dietist, en var ingenjör en hade endast gymnasiekompetens. Av de 25 kvinnor som sökte och som avslutat gymnasiet var 24 universitetsutbildade (eller höll på att studera). Det handlar inte om att det är en elit. Det handlar om att unga muslimska tjejer i Sverige idag är extremt målmedvetna och välutbildade. Så snälla, tro inte att tjejen på bussen bredvid dig inte kan, eller inte förstår. Chansen att hon har en högre utbildning än dig är ganska stor. 😉

 

5 Fixa inte backspegel i bilen så att ni kan följa mig så länge ni bara kan med blicken när jag kommer farandes på min cykel! Det är inte kul. Ja, jag har sjal. Och abaya (men ingen hjälm, sorry, fåfängan tar över) och jag kan cykla. Min mamma kan också cykla. Jag kan också simma, hjula och göra kullerbyttor. Med sjalen på. Slå det, den som kan!

 

Varma hälsningar från mig!

 

 /Cherin

 

 

Publicerat i Cherin. 10 Comments »

10 svar to “Top five”

  1. kimme Says:

    Bra!
    Men: ”Chansen att hon har en högre utbildning än DU är ganska stor” låter onekligen mer bildat!

  2. Mohamed Omar Says:

    För inte så länge sen ansågs det opassande för en dam att cykla.

    Alldeles nyligen träffade jag en vän, en ganska konservativt lagd präst i Svenska kyrkan, som beträffande en gemensam kvinnlig bekant, sa att han ”fann det opassande att en dam i hennes ställning cyklade”.

  3. Lukas Says:

    Visserligen kan vissa saker som berör kvinnan vara opassande, precis så som det för en man kan vara opassande att göra vissa saker.

    För kvinnor kan det betraktas som ofint om de snusar, rapar offentligt eller släpper väder. Men det går för grabbar att göra det och killarna brister ut i stil med: ”Åhh, fan va äcklig du är Krille” eller något liknande.

    Det finns inte på (min) karta att en kvinna skulle kunna komma undan med något sånt och att det skulle ses lika normalt.

  4. The Banana Says:

    Lukas:

    dina exempel är väldigt kulturellt betingade. Pojkar i unga åldrar må finna nöje i kroppsliga ljud, men det är inte en unik grabbhumor, snarare en ålderstillhörighet. Flickor sinsemellan kan bete sig på samma sätt.
    Däremot lär du inte hitta denna form av humor på många andra ställen. Att rapa och släppa väder offentligt, eller i konventionella sällskap, anses vara en infantil oförskämdhet. Speciellt i mellanöstern är det ordentligt tabu-belagd humor, så håll de endogena gaserna i styr! :p

  5. Galaxa Says:

    The Banana: Det känns inte riktigt nödvändigt att komma dragande med kulturskillnader varje gång! ”Speciellt i mellanöstern” – nja… I Turkiet har jag varit med om att folk har rapat rakt ut – det var lika ouppfostrat där som i Sverige. Men att det var tabu har jag nog svårt att tro! – Och barnen där hade lika kul åt det som här!

    (I Kina däremot var det ingen som reagerade på en ljudlig rap, men det var å andra sidan inget jag slog mig för bröstet och påpekade där heller. Däremot hörde jag just från en vän i Thailand att man haft lite problem på turistkrogar, med att mixa sällskap från Kina och de nordiska länderna, p.g.a. just detta.)

    Att veta hur man uppför sig är viktigt i de flesta kulturer. Gott uppförande är eftersträvansvärt, men man behöver inte vara fisförnäm(!) 😉

    Konstigt nog verkar det i alla fall så, att det i alla kulturer är mer upprörande att kvinnan uppför sig ”opassande”.

  6. The Banana Says:

    Galaxa:

    Mina kulturella referenser, som inte är ens i närheten av den orimligt överdrivna utmålning du ger dem, har inga dryga värderingar i dem. Jag har ingen lista på bra/dåliga kulturer utan jag kan, utan ett behov av inbördes topplistning, påpeka skillnader som är bundna till det magnifika paketet ”kultur”, där sociala beteendemönster och traditioner är direkt förknippade. Det tycker jag att man ska kunna klara av i simpla diskussioner. Lukas exempel tolkade jag precis som det stod – grabbhumor, och inte nobelmiddagshumor, som jag personligen bevittnat under mina pojkår. Pojkar och flickor i vissa åldrar har generellt mycket gemensamt, men det finns en också hel del som skiljer dem åt. Det är skillnad på hur ungdomar ser på kroppsliga ljud i olika kulturer – bl a i Sverige är det vanligt med den typen av intern humor, medan i de mellanöstern-kulturer jag har stiftat närmare bekantskap med har det aldrig varit aktuellt. Jag kan givetvis inte uttala mig om varje turks kulturella medvetenhet, men jag kan påpeka att under mina 2 år i Turkiet så var mönster på intet sätt annorlunda än mina tidigare observationer.

  7. Galaxa Says:

    The Banana: Nu tror jag att du tolkade in mer än jag menade. Var är jag orimligt överdriven? Nä, du. När du skrev ”Däremot lär du inte hitta denna form av humor på många andra ställen” förstod jag kanske inte vad du refererade till. Alltså frågar jag: Många andra ställen än var?

    Sen beror det väl på hur gammal man är när man är på ett visst ställe i världen också. Man lär inte få ta del av ungdomskultur om man kommer till ett land som 30+are t.ex. Men visst är vanor olika på olika ställen i världen. I USA kan man ju inte ens fråga efter en toalett, utan refererar till ”Bathroom” eller ”Restroom”… Så även om jag personligen inte känner mig så bekväm med grabbhumor, så tycker jag nog att det amerikanska prydheten är lite överdriven och fisförnäm (det ordvalet var meningen som ett skämt!)

    Men det här blev ju en utvikning som inte hade med bloggposten att göra. Jag skall försöka vara artig och kommentera den. Cherin: Din lista säger inte mig så mycket, av den enkla anledningen att jag inte kan relatera till att ha reagerat på en muslim på det viset, men den är helt säkert rätt ur din synvinkel. Själv kan jag inte tänka mig att någon i min omgivning skulle ställa frågan nummer tre t.ex., men jag är säker på att det finns sådana människor här och var. Men om du, Cherin, ska ge råd till helt osäkra kanske det inte är så bra att skriva ”Jag lovar, wallah”, för hur ska de okunniga förstå detta kodord? 😉 Nåväl, jag kanske kan återkomma om råd så småningom – var ska jag sätta in pengarna?

  8. The Banana Says:

    Galaxa:
    Bedömningen ”dragandes med kulturella skillnader varje gång” talar för sig själv. ungdomshumor (återigen menar jag det som kill- och tjejgäng sinsemellan, med personlig erfarenhet) med kroppsljud är faktiskt inte så vanligt globalt. Det behöver inte betyda att man blir stenad eller bespottad på öppen gata överallt ifall man rapar till. Jag har inte varit ungdom i alla befintliga kulturer i världen, dock erfarit ett flertal stycken själv och via sekundära medel tycker jag att jag kan bringa fram min observation.

  9. Cherin Says:

    Bästa Galaxa, wallah betyder ordagrant ”vid gud” och används just som jag har skrivit det, ”jag lovar.” Jag förstår att du inser att jag försöker vara skämtsam med detta inlägg, men jag har en tanke med att då och då i mina inlägg använda vissa av de muslimska begreppen. Notera att jag skriver muslimska och inte arbaiska, för visst är det på arabiska, men ord som tex insha allah, alhamdulillah, masha allah och subhan allah används av alla muslimer oavsett nationalitet eller språktillhörighet. När jag talar svenska med mina muslimska vänner blir dessa ord en daturlig del av det ”svenska språket” Nu är kanske inte ordet wallah ett av de som jag är mest angelägen om att få in i det svenskaspråket, men ändå. Det religösa språket i sverige idag är av naturliga skäl ett kristet färgat språk, många gånger försöker man använda de kristna termerna för att förklara muslimska begrepp, något som kan bli heltokigt. Aja ordet jalla lyckades i alla fall komma in i Svenska Akademins ordlista så det borde ju inte vara en omöjlighet att få med wallah, det låter ju nästan likadant. 😉

    Ta väl hand om dig och trevlig midsommar till alla er som firar det!

  10. Cherin Says:

    Även om ordet daturlig är intressant var det självklart naturlig jag försökte skriva 😉


Kommentera

