Ta seden dit man kommer

Jag satt på tåget och pratade i min mobil.

Efter att ha avslutat mitt samtal kommer en man fram och frågar om jag är svensk?

Nej , hurså svarar jag.

Du pratar så bra svenska att jag antog att du var svensk och avslutar med aha då är du en sån som har du valt att ta med dig dina traditioner hit.

Vilka traditioner pratar du om exakt, antar att du syftar på slöjan?

Ja jo, många väljer att ta med sig sina seder istället för att anpassa sig.

Det var droppen, jag ilsknade till och sa, för det första vad ger dig rätten att komma fram och tilltala mig överhuvudtaget?!! Du skulle knappast våga ta dig den friheten att tilltala en svensk person, med tanke på att här så hälsar man knappt när man går förbi varandra och allra minst att man tilltalar en främmande person på tåget!

Och om mina seder stör dig eller min slöja sticker dig i ögonen så får du ta och vänja dig, för att jag är för att stanna och tänker inte stå till svars inför dig eller någon annan.

Och om du ursäktar så är jag inte intresserad av att föra en diskussion med dig om detta.

Det fick tyst på honom och han gick snällt iväg!

 Till alla er därute, jag blir glad när folk hälsar eller när man möts av ett leende från en förbi passerade person, men gränsen går när vilt främmande personer ger sig rätten att komma fram och ifrågasätta mina ”seder” utifrån ett yttre attribut.

 Jag skulle gärna vilja veta hur dessa personer tänker?

Vad får dig att gå fram till en vilt främmande person och börja ifrågasätta en persons seder och tro? Att ge sig själv rätten att beröra väldigt personliga och privata ämnen som man inte pratar med främmande människor på gatan om.

Att börja prata om mina seder enbart utifrån mitt yttre är befängt och Oförståligt?
Hör och häpna mina seder är helt förenliga med era seder =)

 Alla ni som tänker kommentera min text genom att använda er av argumentet ”ta seden ditt man kommer” bespara mig det! Väldigt uttjatat, kom gärna med nya argument 😉

Gästskribent, Aisha

14 svar to “Ta seden dit man kommer”

  1. Nabila Says:

    haha Aisha…den har vi alla vart med om. En taxichaufför frågade mig en gång ”Så du får då inte gifta dig med vem du vill, va?” när jag sa att jag inte var ifrån Latinamerika utan Mellanöstern.
    Hans referens var hans turkiska kollega som inte ville att hans dotter skulle gifta sig med en svensk. Vad jag har gemensamt med en turkisk taxichaffis kan man ju faktiskt fråga sig. Vad han har för rätt att fråga mig vem jag får och inte får gifta mig med kan man ju också fråga sig…

  2. Jonas Says:

    varför är ”ta seden dit man kommer” ett uttjatat argument?

  3. Aisha Says:

    Jonas:
    Därför att jag har hört det så många gånger och är trött på det!
    Så länge mina så kallade ”seder” inte strider emot mänskliga rättigheter eller bryter mot lagen, då har jag rätt att utöva vilka seder jag själv finner lämpliga.
    Gäller även religion, det råder religionsfrihet i Sverige 😉

    Nabila: heheh, vem har inte råkat ut för sådana påhopp;)

  4. Mohamed Omar Says:

    När Sankte Ansgar kom till Norden på 800-talet antog han inte den svenska seden att blota (människooffer). Han missionerade i stället för kristendomen, mot vilket de flesta moderna kristna inte har något att invända.

  5. Galaxa Says:

    Mohamed Omar: Vad menar du? Vilken obehaglig vändning denna ganska harmlösa klagan från Aisha tog. Eller missförstår jag dig? Först och främst är blota inte synonynt med att offra människor. Och för det andfra är människooffer ingen svensk sed. Om du behagar skämta till det lite är väl det ok, men i det här sammanhanget blev det faktiskt rättså von oben.

    Aisha: ”Du skulle knappast våga ta dig den friheten att tilltala en svensk person, med tanke på att här så hälsar man knappt när man går förbi varandra och allra minst att man tilltalar en främmande person på tåget!”

    Ja, men här personen som tilltalade dig var uppenbarligen en som pratade med andra. Du är antagligen inte ensam om att bli tilltalad av folk du inte vill tala med! En person som har ”fräckheten” att tilltala dig är säkert fräck nog att tilltala andra.

    ”Här”? Alltså här där man inte hälsar på varandra?Var är det någonstans? Generaliserar du lite nu? Trist i så fall för du vill säkert inte själv bli generaliserad. Att man inte tilltalar främmande är i mångt och mycket ett stadsfenomen och inget typiskt svenskt. Med tanke på hur ofta man hör att svenskar är inbundna borde man kanske bli glad att någon tar kontakt, men jag förstår att du tog illa upp. Jag skulle också blivit irriterad. Synd att du råkade ut för en knäppis, helt enkelt! Ingen tycker att det är kul när någon pratar om saker man inte vill tala om. Det gör inte jag heller. Det skulle dock inte falla mig in att generalisera över stockholmare för att någon i Stockholms tunnelbana sagt något dumt till mig. Så: Vad menar du menar egentligen med ”era” seder? Vilka är det som är ”era”? Jag hoppas det inte är en vidare generalisering än att ”era” gäller människor i allmänhet som tilltalar andra kring saker de inte har att göra med. I så fall förstår jag dig precis.

  6. Aisha Says:

    Galaxa:

    Folk får gärna hälsa och prata, har absoulut ingenting emot det, bara trevligt.
    Det jag reagerar på är val av samtalsämne, mannen var inte trevlig i sätt, han var nedlåtande och hade otrevlig ton. I sådan fall ser jag hellre att man inte hälsar eller pratar med mig.
    När jag skrev att här så hälsar man knappt när man går förbi varandra, syftade jag inte på att det skulle vara typiskt svenskt, utan överlag är man dålig att hälsa oavsett etnicitet.

    När jag skrev era seder syftar jag på allmänt, oftast brukar man tro att ”muslimska” seder skiljer sig från andras seder, då menar jag inte bara den svenska seder.

    Som du skrev så gillar jag inte att man generaliserar därför hoppas jag att det blev lite tydligare vad jag menade =)

  7. Galaxa Says:

    aisha: Ja, visst är folk dåliga på att hälsa! Jag gick ute på ett fält för ett tag sedan, ja, hela slätten låg baske mig öppen, då en person kommer emot mig på den smala gångvägen. Vad händer? Säger han hej? Nickar han åtmintone lite? Nope! Han tittar intresserat efter något odefinierat i fjärran! Obegripligt! Något sådant har jag aldrig varit med om i Västjämtland! Vi får hoppas att den ”seden” inte sprider sig dit också;-)

    Och apropå sed: Jag tycker nog att talesättet ”ta seden dit man kommer” kan användas på ett fint och bra sätt också. Varför är det bara intoleranta dumskallar som ska få använda det för att slå i huvudet på folk? Att ta seden dit man kommer är inte att utplåna sig själv, det är att vara respektfull. Att vägra ta seden dit man kommer å andra sidan kan vara att sätta sig på höga hästar, som för att visa att ”här finns inget jag bryr mig om, jag står över allt detta”. Man kan se den på det viset också, eller hur? Kanske läge att ta tillbaka talesättet från knäppisarna?

  8. Mohamed Omar Says:

    Att blota är ingen svensk sed idag, men för de människor som befolkade den landyta som vi numera benämner Sverige, så var det en sed en gång i tiden. Och ja, enligt Adam av Bremen förekom människooffer. Det går varken att bestyrka eller vederlägga hans uppgifter.

    Seder förändras och idag är svenska muslimer med och skapar de svenska sederna i vänskapligt och ödmjukt växelspel med landsmän och landsmaninnor av annan tro och otro.

  9. Galaxa Says:

    Mohamed Omar: Att blota betyder att man offrar för att blidka gudarna. Jag upprepar: Blota är inte liktydigt med människooffer. Att man offrar ett lamm etc är något som förekom överallt i världen – ordet blot är bara det nordiska ordet för detta. Adam av Bremen talade om människooffer i samband med med storblot i Uppsala, däremot finns inget sådant dokumenterat för övriga delar av ”den landyta som vi numera benämner Sverige”, som ju sett ut ungefär så här i blott några hundra år. Att det finns björnriter etc i finsk och samisk historia är inte riktigt samma sak. Däremot kan man eventuellt uttolka ur historien om Arnljot, som ju var någotsånär samtidig med Adam av Bremen, att det förekommit människooffer i den fornnordiska kulturen norrut t.ex. i Jämtland . Men det vet du säkert – jag tycker bara att det är viktigt att ha koll på historia och terminologi.

    Det ödmjuka och vänskapliga växelspelet du nämner är något som alla bildade människor välkomnar! De inser också att i själva begreppet seder, i alla fall gemensamma hos en större grupp människor, ligger en gradvis förändring som inte kommer över en natt. Och vi börjar inte från scratch. Historien om Arnljot blir också jämtlandska nyanlända muslimers historia…

    Och vad gäller tro och otro – möjligen går det lättare med dem som har en tro att idka växelspel sinsemellan. I alla fall om man ska lyssna på den kloke imamen som sade något i stil med att det skulle vara enklare att vara muslim i Sverige om fler trodde på Jesus!

  10. Josef Says:

    Mohammed Omar,

    det är ingen idé att du ödslar din tid på att förklara för Galaxa vad du menar.

    Hon – liksom alla andra som läser texten – kan väldigt enkelt förstå vad du skriver: att det fanns en svensk sed = en sed som fanns i Sverige på den tiden – som innebar att man offrade människor, även om inte hela Sverige tillämpade den, samt att missionären Ansgar inte ville följa seden och att man nu är tacksam över det. Skulle vi ha som krav att en sed skulle tillämpas i hela Sverige och av alla svenskar skulle det nog inte finnas en enda svensk sed.

    Vem som helst kunde givetvis även förstå att du inte menade att det är en aktuell svensk sed.

    Men detta är Galaxa metodik. Hon missförstår och vrider tolkningar när det passar henne och försöker vinna poäng genom att skjuta in sig på att kritisera en detalj i en bloggkolumn eller ett inlägg(Hon har gjort det även i tidigare inlägg).

    Medan din poäng var att med ett kort exempel visa att uttrycket ”ta seden dit man kommer” inte är en bra regel som kan tillämpas generellt har hon gått in och börjat debattera vilka seder som fanns i Sverige m.m. och dragit iväg på ett helt annat spår som inte var relevant för din poäng.

    ÖDSLA INTE DIN TID!

  11. Galaxa Says:

    Josef: Du har svårt med pro- och kontraargumentation. Jag föreslår att du lägger ner lite tid på det. Jag förstår precis vad Mohammed Omar menar och håller ju också med honom. Jag ville bara understryka att blota inte är synonymt med människoroffer och att Sveriges gränser som de ser ut nu innefattar en mängd olika kulturer. Ingenstans säger jag att den seden tillämpas nu. Men det var ett ganska tillspetsat exempel att jämföra dagens situation med att Ansgar kom! Fast lite kul. Jag menar, de människor som kommer till Sverige idag kommer väl inte hit i första had för att missonera!

    Förutom att hålla med Mohamed Omar om det han säger om att seder förändras, lägger jag även till att vi så småningom får en gemensam historia, både de som bott i Sverige länge och de som kommit hit nyligen. Det tycker jag är en fin tanke. Dessutom tycker jag att det där imamen sa något bra. Vad är det du har problem med nu igen, Josef? Tycker det verkar som att du försöker misstolka allt jag skriver bara för att vi varit oense i något diskussion förrut. Är inte det att ödsla sin tid om något? Trist att du har den inställningen.

    Muhammed Omar: Hoppas du inte tolkar mig som Josef gör, i så fall har jag en del att förklara.

  12. Mohamed Omar Says:

    Stämmer Josef. Jag hade inte tänkt göra det heller. Man börde höra med någon folklivsforskare vad detta talesätt har för ursprung. Jag misstänker att det från början har att göra med vanlig hövlighet, dvs. när man gästar någon annans hem bör man inte sticka ut för mycket. Först på senare tid har talesättet kommit att tillämpas på möten mellan olika kulturer. Det är min intuitiva tolkning av talesättet och jag skulle inte bli förvånad om man fann liknande talesätt hos araber, kurder, perser, ja de flesta språkområden.

  13. Galaxa Says:

    Mohomed Omar: Du får gärna förklara för mig var någonstans jag jag skrev något som sänkte mig själv till en nivå som gör att du inte behöver ”ödsla tid”. Var någonstans frånträdde jag mig rätten att önska ett svar? Se gärna mitt inlägg i den nya bloggposten, där jag skriver hur detta uttryck använts, så förstår du att jag inte alls är ute efter att missförstå.

    PS. Det där med blot var enbart för att förklara att det inte är samma sak som människooffer, inget annat. Du vore inte den första att tro att det är synonyma begrepp, om så vore.

  14. Galaxa Says:

    Mohamed Omar: Nu vet jag ju förstås inte vad det är du menar när du säger ”stämmer Josef”, så min kommentar här på kommentaren innan inkl fråga var möjligen helt onödig. Bry dig inte om den.

    Huvudsaken är att du förstår att jag 1. förstår vad du menar 2. tycker det du skrev om ödmjukt och vänskapligt växelspelet var bra. (Det där om Imamen hade jag förresten läst på Ärkebispens blogg i UNT där ju även du bloggar, något jag inte gärna missar)


Kommentera

