Muslimer mot terrorism

Läste nyligen att en fatwa (religiöst dekret) utfärdats mot terrorism. Dekretet fastslogs i samband med ett religiöst seminarium i Indien, seminariet beskrevs som ultrakonservativt.

Jag undrar varför man valde att skriva om just detta seminarium och denna fatwa, varför just nu? Det har utfärdats många fatwor mot terrorism, mot de som understödjer sådan verksamhet och mot de som utför själva terror handlingarna. Jag gläds åt att det skrivs om att muslimer är mot terrorism, för det är dessvärre inget vedertaget idag. En anledning till varför just detta seminarium var så intressant kan vara det artikeln uppger om att den religiösa inrättningen som höll i seminariet sägs ha inspirerat talibanrörelsen i Afghanistan.

 Avstånd från terror är i min värld något självklart och det finns inga belägg för terrordåd inom varken Koranen eller Profetens Sunna (Profetens tradition och sätt att utöva islam på).

Vilket sätt aktionen än utförs på så är avsiktligt dödande av sig själv förbjudet inom islam. Handlingar av terror ligger inte i mänsklighetens intresse och det gagnar inte muslimer att sänka sig till en grad där främmande trupp inbjuds till muslimska länder för att bedriva ett verkligt låtsaskrig mot de extrema terrorister som de själva har skapat.

 Det gagnar inte religionen Islam att det inpräntas i andra människors medvetande och undermedvetande att Islam/muslim kopplas till ondska, bråd och död. För framtiden är det denna handling som är farligare för muslimerna än dagens lågintensiva krig där oskyldiga dödas. Att sitta och skriva på en blogg om vad jag tycker folket i Palestina skall göra är möjligtvis provokativt för vissa, men jag har mina åsikter och folk får ha sina. När en palestinier spränger sig själv på en buss så straffar den israeliska makten dennes familj och andra människor väldigt hårt, efter vissa terrordåd så har israelerna tagit tio av palestinierna för varje israels liv som gått. Finns ingen strategisk vinst i detta, det drar bara islam och muslimerna bakåt.

Vill man gå utefter känslor och hämnas den oförrätt man blir utsatt för så är det i sig en grund som är felaktig då jihad inte bedrivs baserat på känslor av hämnd. Jihad bedrivs inte som ett angreppskrig mot människor som står utanför en konflikt, det bedrivs inte som ett angreppskrig annat än i en taktisk manöver i ett försvarskrig, jihad bedrivs inte under en nationalstats intressen eller annan fana än den islamiska.

Ett krig skall inte bedrivas utefter någon ledares intressen vare sig denne är religiös eller politisk.

Fler röster och aktivt motstånd mot terror behövs oavsett vilka sidor den bedrivs ifrån och vare sig agitatorn heter Bush eller bin Laden.

/Mohamed

Läs artikeln här: Muslimsk fatwa mot terrorism

Publicerat i Mohamed. 8 Comments »

8 svar to “Muslimer mot terrorism”

  1. Zakaria Says:

    Mohamed: Bra inlägg. Jag tycker att sådana här inlägg som är baserade på omvärldsnyheter är vad som faktiskt är relevant. (Man måste ju också komma med positiv kritik) 🙂

  2. Mohamed Says:

    Zakaria: En åsikt är inte alltid dålig, det är bara en åsikt som en viss person har.

    Jag är tacksam för att du tycker som du gör 🙂
    Kritik är också bra och folk har nog många åsikter om det jag skrev.

    Tack återigen.

  3. Tintomara Says:

    För att våga yttra sig i en diskussion som denna måste man klargöra att man inte stödjer terrorattacker och annan form av terror, att man anser att alla människor har lika stort värde. Och att förödelsen som en konsekvens av terrorism drabbar oss alla, om än på olika sätt. Så… då när jag har avsagt mig alla potentiella terroristsympatier vill jag dels inflika en liten synpunkt i form av en tidningslänk:

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=775433&rss=554

    Vi kan och bör ta avstånd från terror, men jag tycker också att det är viktigt att ställa sig själv frågan: VARFÖR terror? För att långsiktigt och grundligt komma till rätta med ett problem måste man ju undersöka det från olika håll. Jag stödjer inte terroristiska aktioner, men den väsentligaste fråga blir för mig: vad är det som driver en människa så långt att han/hon går döden till mötes genom att dra med sig andra? Vad var det som gjorde att han/hon var så förblindad att han/hon inte kunde se några andra alternativ, ingenting där bara ond bråd död.
    Det är viktigt att ta avstånd från terror även om jag tycker att det är ovärdigt att i synnerhet muslimer och andra med rötter ifrån mellanöstern gång på gång ska bedyra att de har hjärtat på rätt sida och inte tror på terrorism. Som om det inte vore en självklarhet som vi alla utgår ifrån, tills och om vi avviker från den vägen. Jag vet att det aktuella dagsläget i vår värld talar emot mig men jag fasthåller ändå vid att det är lika viktigt för alla att ta avstånd ifrån våld och rasism, etc. Varför skulle en vit människa gå fri ifrån att bedyra sin oskuld inför extrema våldsmetoder och inte jag? För att min fysionomi är en annan och det är den som i dagsläget ständigt misstänkliggörs? Själva diskursen reducerar muslimer (och andra med rötter från mellanöstern) till en given essens, som om man är född med en våldsbenägenhet som det gäller att desarmera och sedan offentligt göra avbön för. Här kan det också vara på sin plats att varna för internaliseringen (dvs inlemmandet) av den koloniala diskursens stereotyper av de icke-vita. Det jag menar är att det är minst lika viktigt att vi är vaksamma över hur vi för våra samtal, hur vi genom våra diskurser utformar och fastställer positioner som (ofta) går tillbaka till ett kolonialt förhållningssätt. Problemformuleringen är många gånger också en del av problemet.

    Men visst jag hör protesterna i form av att: amän nu är det ju så att mycket sker i namn av Islam. Och då tar jag och citerar Dostojevskij som säger att ” alla är ansvariga inför alla för allt som sker på jorden” Och så enkelt är det bara, vi sitter faktiskt i skiten tillsammans även om många tycks tro annat. Men det är vi som bestämmer hur vi tar oss ann ett problem och hur vi förhåller oss till det.

    Min poäng med länkandet av artikeln som handlar om en palestinsk familj som av israelisk militär fått sitt hem krossat och jämnat med marken är att det också bör vara en del av problemet (vi-tar-avstånd-från-terrorism) att undersöka och söka en större förståelse och insyn i hur grogrunden för terrorism uppkommer.
    Vad händer med en familj som i exemplet? Fadern har byggt huset med sina egna händer som nu är jämnat med marken och för detta får han en räkning på ca 90 000 kr. Familjen står alltså utan tak för huvudet, har fortfarande lån på huset och tomten som nu är värdelös och en räkning på ca 90 000 kr och de har en familjförsörjare. I slutet av artikeln står det så här:

    – De talar om fred, men hur uppriktigt är det? Soldaterna filmade alltihop, och det verkade som om de ville provocera fram en våldsam reaktion från vår sida.

    Han kommer aldrig att få ur sitt huvud hur soldaterna skrattade och skämtade medan bulldozern obönhörligt hamrade sönder hans hem, säger han.

    Inte heller glömmer Hussein vad en israelisk soldat svarade på frågan varför han inte fick gå in i huset och hämta sina tillhörigheter:

    – Därför att ni är araber och vi inte kan hysa någon barmhärtighet med er.

    För att göra upp med terrorism så anser jag inte att det enbart går att belysa en sida av saken, tvärtom bör komplexiteten lyftas fram och diskuteras. För att eliminera ett problem måste man göra det från rötterna, annars så växer det ju ut igen som ogräs, och för att göra det måste vi söka tränga så djupt ner som möjligt. Det är enbart där jag tror att vi kan närma oss den form av förståelse vi behöver inför ett fenomen som terrorism vars destruktivitet riktas mot Människan (med ett stort m : )

  4. THE Banana Says:

    Av naturen är jag inte den i tid och otid apologeta typen, och särskilt inte när det gäller saker som jag inte rår för eller kan kontrollera. Samtidigt är jag övertygad om att påpekande av attribut som inte är associerade till mig på så sätt, och som många ivrigt vill förknippa mig med, inte är apologetism eller bruk av förevändning. Lyssnar inte min kritiker så är det hennes förlust, ty, vissa trivs bättre i enfald än bemödar sig att förstå – med risk att behöva ändra sig. Därav tycker jag att ditt inlägg är viktigt Mohamed. Den blint aggressiva taktiken som du har beskrivit och som många rörelser valt att använda sig av har oftast inte bara varit kontraproduktiv, utan även orsakat befolkningen den påstås vara tillför mer direkt misär och förtvivlan.

  5. Said Says:

    Håller med dig om din åsikt vad gäller terrorism och på vilket sätt man ska agera i en situation då man blir attackerad. Men vi ska inte heller glömma bort vilken situation som de här människorna befinner sig i, i palestina, i Irak och i Afghanistan. De handlingar som de oftast tvingas till eller väljer att göra är inget annat än ett resultat av den orättvisa som de drabbas av dagligen. Så innan vi muslimer bara följer den västerländska strömmen som förbannar och pekar ut offrens misstag måste vi börja med att förkasta förtryckarnas ockupation av dessa länder. När vi klargjort detta, ja då kan vi titta vidare på och ta avstånd från de känslomässiga motattackerna som de förtryckta människorna gör. Men som sagt terrorismen måste ses i sin helhet och den muslimska terrorismen är ett resultat av det förtryck som utövas av främst USA och Israel. Sen är bombningarna på europeisk mark en helt annan historia och något som man bara kan beklaga.

  6. Mohamed Says:

    Tintomara: Tack för länken, hade läst den innan jag skrev mitt inlägg. Vad handlar den israeliska konflikten om…egentligen? Kolonialism är påfund som inte hör hemma i den islamiska tanketraditionen om överhöghet över andra och förtryck och det är ett fenomen som skall utplånas, jag säger inte att vi skall sjunga i kör med västvärldens fördömmanden av dessa människor utan att se till deras misär. Så som muslimer så skall vi vara föredömmen.

    Said: Jag tror inte att västvärlden kommer att ändras i sin syn på oss förän vi ändras och slutar springa in i dessa fällor och försåtsmineringar som upprättats i muslimernas liv. Jag förväntar mig inte att muslimerna skall få hjälp utifrån, dvs. jag förväntar mig nada av väst.

    Ingen ide att peka på den som ändå betraktas som motståndare i dessa konflikter och förkasta deras förtryck och ockupation i första hand, även om det är i syfte att göra saken rättvisa.

    De besitter makten och ändrar inte sitt synsätt pga tandlösa fördömmanden som inte leder någon vart…lika lite som att våld leder till framgång.

    Att återgå till islams rötter (inte islams rot utan rötter) är den enda lösningen och vägen ut ur detta mörker och att sluta förtrycka varandra.

    Jag vill inte prata om västvärlden, jag vill inte ha någons klapp på ryggen genom att tala samma språk som västerlandet gör i termer av fördömmanden.

    Jag talar om att vi ska segra genom att besegra oss själva. Vi är föregångare i tal om fred och rättvisa, både i tal och handling. Så har vår profet lärt oss.

    THE Banana: Tack, håller med dig, folket dras i mer förnedring och lider ännu mer.

  7. Galaxa Says:

    Klokt skrivet, Tintomara. Och Mohamed med, för den delen.

    Jag tror jag förstår hur du menar Said, men inte kan det väl vara meningen att vi först måste komma till klarhet om förtyckarnas ockupation, innan vi kan ta avstånd från motattackernas terror? Ju längre tiden går, desto färre anledningar finns att se vad som kom först – attackerna eller motattackerna. Ingen av sidorna har moralisk rätt att skada andra. Vi har inte tid att utreda, när folk dör och lider, utan jag anser att vi måste ta avstånd från bägge sidors användande av våldsamma metoder. Det behöver i sin tur inte hindra oss att ta ställning i själva sakfrågan.

  8. Mohamed Says:

    Galaxa: Instämmer med dig i det du sa:

    ” [..]jag anser att vi måste ta avstånd från bägge sidors användande av våldsamma metoder. Det behöver i sin tur inte hindra oss att ta ställning i själva sakfrågan.”

    Även om den ena parten i olika ”muslimska” konflikter har satt näsan i blöt och befattat sig med intressen som inte alls borde beröra dem så anser jag att man inte skall låta sig dras in i någon hätsk ton eller handling.

    Som muslim så anser jag att lösningen till problemet ligger mellan våra händer och hjärtan och inte genom att få västvärldens bekräftelse på att det som sker är fel. Inget att förvänta sig av den som lagt upp mallen åt en, lite som Tintomara skrev tidigare.

    Muslimer skall dominera denna scen och bedriva kampen mot terror..i ALLA läger. Glöm aldrig att profeten Mohammed och de övriga profeterna har lärt människan hur hon skall leva. Profeten Mohammed är muslimernas föredömme i fred, kärlek och fasthet mot orättvisorna.

    Seger mot det onda i våran omgivning kommer aldrig utifrån. Det börjar i våra hjärtan och berör vad vi är och inte är mottagliga för.


Kommentera

