Hästar och heder

Jag hade tänkt skriva om ett ämne som är ganska häftigt, i alla fall för mig. Det handlade om vad som skulle hända på jorden utan oss människor, typ om vi bara inte fanns en dag. Det var min plan tills Farman dök upp på aftonbladet.se, ,Farman är en representant från Sharaf hjältar.

 

Han sitter och beskriver sitt privata liv, vilket är hans fulla rättighet, han beskriver hur han kontrollerat sina systrar, golat på andra om vad han sett ute på stan och hur han själv flörtat på MSN för att sen lägga skulden på tjejen som att hon var dålig. Enligt mig så är det sättet att leva sitt liv en tydlig brist på sharaf, brist på heder vilket Farman tycks ha upptäckt och nu vill berätta för världen.

 

Den formen av liv som vissa lever är ett uttryck för annat än kultur. Det är sjukligt och har enligt mig inte med någon kultur att göra, snarare har det med föreställningar som männen har. Att prata om kultur, på det sätt Farman gör, är för mig att relatera begreppet med ett större fenomen än enskilda mäns sätt att utöva kontroll.

Men Farman har sin uppfattning om att det har med HANS kultur att göra, alldeles utmärkt för hans del att han funnit problemet, undrar vilken kultur han kommer ifrån.

 

Jag skulle vilja ställa en rak fråga till denne Farman, om du är genuint intresserad av att ändra på dåliga saker i DIN kultur, vilken inte behöver vara signifikativt med andra s.k. invandrar kulturer (för att underlätta kommunikationen), anser du då att det är den svenska populationen den rätta huvudmålgruppen?

 

Jag menar Sharaf hjältar föreläser hos olika myndigheter, skolor osv. Inte hos grekiska, turkiska, somaliska, kurdiska, syrianska, armeniska, indiska gubb och ungdoms föreningarna.

Inte föreläser Sharaf hjältar bland muslimska ungdomsföreningar och andra mysiga blandat krull föreningar med alla slags kulturer. Money talks my dear friends, så varför inte fortsätta rida på denna våg med dessa Gringo (inte nya Gringo) liknande onkel Tom figurer som framträder i media då och då.

 

Jag har aldrig fattat vem som ringer vem egentligen, är det personen ifråga som ringer till exempelvis Aftonbladet och säger: ”ja hallå ja, jag undrar om ni vill skriva lite om mig” eller är det tidningarnas redaktioner och dess journalister som söker upp dessa i sin jakt på ETNOPORR där de vill frossa fett? För i just Farmans fall verkar det inte vara knutet till något speciellt projekt eller framträdande, så whats the point?

 

Men men, jag tror inte heller att vi människor bara kommer försvinna från jordens yta till nästa vecka heller…så  vad att skriva om.Många hästar dök upp när jag sökte på google efter sharaf för att kunna se någon bild på hur denne Sharaf kanske såg ut.

/Mohamed

Läs artikeln:”Det var självklart att jag kontrollerade mina systrar”

Publicerat i Mohamed. 13 Comments »

13 svar to “Hästar och heder”

  1. Galaxa Says:

    Nej, allt är inte kultur. Men ordet kultur används i olika nyanser, detta tas t.o.m. upp i Nationalencyklopedin (kulturelit, popkultur, möteskultur, sängkultur, trafikkultur). Så även om betydelsen är försvagad, så är det de facto så som ordet används. Ni har väl hört talas om s.k. macho-kultur? Det är en kultur som frodas mycket mer i Costa Rica än i Uppland, om jag ska jämföra ena erfaranheter, men inte ser jag den som en del av Costa Ricas kultur för det.

    Den kultur som Farman pratar om är en realitet för många unga idag i Sverige. Olyckliga killar som måste leva upp till något som de kanske inte alls valt – och pressen kommer inte bara hemifrån, utan från kompisar och – nästan värst av allt – från samhället som utgår ifrån att dessa kilar ska vara på ett visst sätt. Svårt att ta sig ur, speciellt om man är ung! Olyckliga tjejer som slits mellan hem, kompisar, karriärsdrömmar och polularitetskrav. Ungdomskultur, helt enkelt. Men inte precis enkelt att tas med.

    Farman talar om sin ungdomstid som något han vill lämna bakom sig och som han inte önskar andra! Sin kultur – för om det nu var så att både han, hans pappa och många, många vänner hade samma inställning som han, då kan man faktiskt kalla det en kultur – en livsstil som är understödd av ens närmaste omgivning. Och som kanske t.o.m. har stöd generationer tillbaka. Gärna ett annat ord än kultur, men vad ska vi kalla det, då? Vana? Tradition? Jag vet inte. Ordet kultur urvattnas ju förstås om det används till vad som helst. Precis som det ordet heder urvattnas och helt plötsligt betyder något fult och jobbigt.

    Är det inte viktigt att unga människor hittar en väg ur en jobbig situation! Om Farman kan hjälpa till med detta, så borde vi applådera. Sharaf hjältar vill rekrytera sina aktiva ur alla led – muslimska, kristna, födda i Sverige och inte. Läs här: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=320540 Och de sysslar inte bara med föreläsningar hos myndigheter – tillsammans med projektet Elektra ger de stöd till killar och tjejer som befinner sig i konflikter som är s.k. hedersrelaterade (Jag avskyr det ordet – ett pris till den som hittar på en ny term!)

    Jag kommer att tänka på Kungen av Kungsan – allas vår Paulo Roberto, och hans väg från slagskämpe till moralens väktare (Det vore bättre om han hade stannat någonstans på vägen, om ni frågar mig, men ändå…;-)) ! Han fick många italienare att skämmas på 80-talet, believe me, men han har hjälp många, många unga att lämna ett destruktivt leverne bakom sig. Ge Farman och Sharafs hjältar en chans!

  2. Nabila Says:

    AHA! Den eviga frågan om Fryshus-projekt ska få patent på att kunna kvinnofrid. Mitt svar är NEJ NEJ NEJ!

    Jag känner dom flesta i Sharaf Hjältar GBG och dom är alla små söta killar men det finns noll genustänkande o noll generell kvinnofridskunskap och noll av allt. Mycket hjärta, lite hjärna kan man väl kanske säga. Engagemanget finns ju där…men deras föreläsningar leder väldigt mycket till en förenkling av ett komplicerat problem. ”Min pappa slog sina döttrar och hans pappa slog sina döttrar” och ”vi måste ta in mer av den svenska jämställda kulturen” och ”Svenskar måste våga vara mer ”rasister”” i ämnet om att våga ifrågasätta denna ”kultur”.

    USCH! Ordet kultur ger mig utslag förfan…

    OCH för att inte tala om Elektra Show (också Fryshuset igång där..)
    Kortfattat funkar den såhär:
    Pappan kör taxi och är allmänt aggressiv
    Mamman är deprimerad och sitter hemma framför TVn hela dagarna
    Sonen är ute och röjer både stan och flickor
    Dottern blir kär och misshandlad av farsan
    THE END
    Nä just ja….i en scen visar dom en pappa som sitter och syr gardiner och en mamma som just kommit hem ifrån ett businessmöte….men då var det den svenska familjen…..

    Fördomsteater nummer ett.
    (läs mer här: http://nummer.se/templates/ProfoundArticle_5794.aspx?epslanguage=EN )

    PS: När jag jobbade i ett flyktingläger i Libanon så fick jag ofta frågan om det var svensk kultur att män super sig asfulla och misshandlar sina fruar.
    Vart man än går i världen har folk fördomar.
    Så kan vi kalla det en SVENSK kultur då? Om hedersgrejer nu är en MELLANÖSTERNkultur….

    Och när Sharaf Hjältar säger att vi ska ta in mer av den SVENSKA kulturen är det den dom menar då? För det finns inte NÅGON etnisk/religiös/whatever grupp som står helt fri ifrån kvinnofridsbrott.

    Men det är ju alltid lyxigare att hyra in nån ifrån Sharaf Hjältarna i Fryshuset. Då betyder det att man ansträngt sig för att ”förstå”. Duktigt soctanter, snutar o andra myndigheter som går på det.

  3. Mohamed Says:

    Galaxa: Det är Farmans lilla umgänge som han valde att umgås med som sysslade med detta och jag ska ge dig några namn att använda sig utav.

    Att slå någon = Misshandel.
    Att tala illa om någon och sprida det = Förtal.
    Att spionera på någon och störa denne = Ofredande.
    Att förbjuda någon att göra det denne vill = Olaga frihetsberövande/människorov om denne förs bort mot sin vilja. dvs. kidnappning.
    Att tvinga någon att göra något denne inte vill = Utpressning.
    Att hota någon = Olaga hot…Listan kan göras lång och det finns svar i lagen för detta. Vill du prata motiv så kan vi göra det också.

    Låt oss kalla saker för vad de är istället för att förenkla för oss och koppla det till en ”kultur” och gömma oss bakom det. Idag kopplas det till ”kulturer” från mellanöstern.

    Kvinnofridsbrott är kvinnofridsbrott oavsett.

    Sen ska man inte tro på allt man ser på film.
    Paolo var aldrig Kungen av Kungsan…behöver inte nämna den som kallades för det på denna blogg, men Paolo har själv sagt i media att han aldrig var Kungen av Kungsan.

  4. Galaxa Says:

    Nu känner jag ju inte Farman privat, men om du gör det, Mohamad, så har du säkert mer info än jag. Jag tror inte på allt som skrivs i media eller visas på film, men det där med att Paolo inte var den som kallades Kungen av Kungsan, visste jag inte. Ska undvika att referera till honom som det i fortsättningen…

    Kultur är ett ord som har många betydelser (se valfri ordbok, t.ex. nationalencyklopedins) – det är inget varken du eller jag kan göra något åt på direkten. Kultur är ett vagt ord som faktiskt betyder allt från filmjölksbakterier till ett helt folks liv. Lite dumt, kanske, men att gå igång och bli förbannad för att just jag inte tycker om ett ord, kommer vi tyvärr inte så långt med. Ett språks utveckling funkar inte riktgt så. Det viktigaste är dock att de som t.ex. läser en text vet vad författaren menar med det ordet, eller de som är inblandade i ett samtal har samma definition.

    Vad vill du kalla det som Farman beskriver? Han beskriver det som sin kultur – och det måste det väl på sitt sätt vara när både hans kompisar, deras pappor och farfäder så enat står bakom det? Kvinnofridsbrott är kvinnofridsbrott. Våld är våld. Absolut. En viss skillnad är det dock om du spöar din syster med din fars goda vilja eller ej, eller hur? Hur särskiljer vi dessa bägge när vi talar om det? Jag håller med om att vi ska kalla saker vid dess rätta namn – vilken term ska vi använda om det förra? För tjejen i fråga spelar det nog en viss roll att man känner till omständigheterna runt våldet. Allt det du listar stämmer: Utpressing, olaga hot etc är vad det är. Men visst måste du hålla med om att när olaga hot sker från personer som man är i beroendeställning till, tillkommer ytterligare dimensioner. När den utvidgade gruppen av personer också sanktionerar detta, tillkommer fler.

    Du har nog rätt i att detta kopplas nästan enbart till kulturer i mellanöstern, tyvärr. Den här sortens traditioner finns inte bara där – det vet alla som bryr sig om att ta reda på något och det kan t.ex. några av mina vänner från Kalabrien intyga. Men jag tror inte vi vinner något på bli kränkta och börja ge exempel från andra företeelser i samtliga delar av vårt samhälle varje gång (detta förbaskade uttryck!) hedersvåld kommer på tapeten. Det är att ödsla tid! Den energin och tiden används bättre i att hjälpa dem som blir utsatta!

  5. Galaxa Says:

    Här är en ny artikel, som handlar om en kille som blir utsatt, mamman verkar vara ”värst” och där det är en kristen familj…:
    http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2527372.ab

    Och här är nästa som handlar om Sara Mohammad och Elisabeth Massi Fritz (om nu inte också de är paria): http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2527373.ab

  6. Mehrako Says:

    Låt oss titta på nåt som oftast missas eller nästan ALLTID missas att nämnas:
    Statistiken kring hedersmord, än idag finns det ingen som helst statistik på hedersrelaterat brott, Sara Mohammed och Elisabet Fritz sitter och nämner ”mörkertal” så fort de får en chans att uttala sig.
    Är det inte märkligt att det inte finns statistik kring ett brott som får miljoner efter miljoners bidrag och stödpengar??
    I boken ”En fråga om heder” av Unni Wikan, nämner hon de hedersrelaterat brott som har begåtts i Sverige och de man kan urskilja är ca 4-5 hedersmord under en tioårig period.
    Vi missar en sak mitt i allt detta och det är kvinnomord, alla dessa mord som sker årligen i Sverige, 17-18 kvinnor dödas av våld i nära relationer.
    Min fundering är varför uppmärksammas inte detta?
    Varför får de inte miljoner i bidrag och projekt pengar?
    Jag pratade med två kvinnor som arbetar på diskrimineringsbyrån, de nämnde fall som de dagligen kommer i kontakt med som rör svenska kvinnor, fall där kvinnor blir misshandlade och hotade till livet, men polisen tar inte det på allvar.
    De berättade om ett fall om en kvinna som var gravid och hade kommit till de, hon var rädd för att hennes man skulle döda henne, samma dag ”föll” hon från balkongen.
    Fallet avskrev som självmord.
    Jag skulle vilja se att en kvinna med annan etnicitet råkar ut för samma sak och fallet avskrivs som ”självmord”
    Hur många fall har vi inte haft i Svensk media på senare tid angående balkong fall, där man har hängt ut familjer för så kallad hedersbrott i stora rubriker, sedan när pappan och sonen släpptes skrev man en liten notis som vanlig!
    Debatten är inte nyanserad!
    Ska vi prata om våld mot kvinnor, då ska ALLA våld prioriteras och ALLA kvinnor ska ha rätt till samma skydd, bidrag och stöd.
    Och jag skulle gärna vilja se statetisk och inte Sara Mohamed och Fritz mörkertal.
    Hedersrelaterat våld har förvandlats till en affärsidé där det finns pengar att hämta!

  7. Mohamed Says:

    Galaxa: Jag känner inte Farman och jag håller med dig i att det han beskrev var HANS kultur som praktiserades av HANS familj/far och HANS vänner.

    Jag är bara ute efter att inte klandra en folkgrupp och inte ens den Farman kommer ifrån.
    Inte folkgrupp han representerar, ingen kan representera ett folk annat än i offeciella sammanhang efter att man blivit vald, anförtrodd att representera än det ena än det andra. Annars är det enligt mig en högst tvivelaktigt presentation.

    Stereotypiseringen som Farman får det till är ytterligare en känga av alla kängor som kängar de redan utsatta minoriteterna i detta land.

    När skall man börja kalla saker för vad de är och föra en sund diskussion som för det hela framåt?
    Eller skall vi sitta och konstant älta samma saker?
    Jag ger inte mycket för varken Sara Mohammad eller Elisabeth Massi Fritz.

    Däremot finns det GRYMT bra och seriösa kvinnojourer som tyvärr inte får tillräckligt bra med statligt eller kommunalt stöd för att kunna bedriva sina verksamheter.

    Sen så stavar jag mitt namn Mohamed och inte Mohamad.

  8. Galaxa Says:

    Sorry för felstavningen, Mohamed!

    Vilken vettig människa klandrar en folkgrupp, kan man undra? Vad jag menar är att man inte kan gå omkring och känna sig kränkt å egen eller andras räkning enbart för att det eventuellt tangerar en folkgrupp. Vi har ett problem – ok! Då gör vi något åt det! Farmans familj och vänner är inte ensamma om den här attityden här i Sverige – men, måste vi göra en stor grej av att just dessa killar kommer från mellanöstern? Är det inte tillräckligt j-igt att killen Tarek i den andra artikeln säger följande: ”De förlorar mig hellre än accepterar mig”? Jag struntar i om Tareks eller Farmans föräldrar kommer från Irak, Danmark eller Säffle! Att låta bli att se en stereotyp kan också till slut döda den!

    Och apropå döda, så är det inte enbart 4-5 hedersmord detta handlar om – det handlar om en maktutövning i bbåde det stora och det lilla som riktar sig mest mot människor i beroendeställning, där gruppen som utövar makten innefattar kanske hela ens närmsta omgivning. En maktutövning som leder till ett ofrivilligt och negativt utanförskap!

    Att älta samma saker måste man ju om det inte händer något! Och visst ska vi kalla saker för vad de är – men: Vad ska vi kalla det, då? Förslag?

  9. Mohamed Says:

    Galaxa: Jag har förslag…just nu är jag bara trött efter en låååång arbetsdag och ska sova 🙂

  10. Nabila Says:

    Galaxa
    ”Vad vill du kalla det som Farman beskriver? Han beskriver det som sin kultur – och det måste det väl på sitt sätt vara när både hans kompisar, deras pappor och farfäder så enat står bakom det?”

    När man skriver om ”hedersbrott” så brukar man säga att skillnaden mellan detta och ”vanliga” brott mot kvinnor så är det så att hela familjen, byn, klanen, landet står bakom detta våld.
    Men säg mig då att när en av tio anmälda våldtäkter leder till åtal, är inte det ett tecken på att det är mer eller mindre ”accepterat” av oss i resten av Sverige att tycka att våldtäkt är en okej grej och att tjejen fick skylla sig själv? Sen NÄR det leder till åtal så ifrågasätts tjejen ytterligare om huruvida hon ville det eller inte, om hon sa nej, hur full hon var, hur kort kjol hon hade osv.
    OM det inte var så hade det väl sett annat ut i STATISTIKEN som inte finns när det gäller ”hedersbrott”.

    Så.
    Är det en mellanösternkultur att acceptera ”hedersvåld” så är det en svensk kultur att acceptera våldtäktsoffer som egentligen är brudar med för kort kjol och för fulla som får skylla sig själva.

    om jag har stavfel eller konstiga meningsuppbyggnader beror detta på att klockan är 6.14 och jag är ingen morronmänniska.

    kram

  11. Galaxa Says:

    Nabila:Du frågar: ”när en av tio anmälda våldtäkter leder till åtal, är inte det ett tecken på att det är mer eller mindre ”accepterat” av oss i resten av Sverige att tycka att våldtäkt är en okej grej och att tjejen fick skylla sig själv?” Jo, det tycker absolut jag är ett tecken!

    Att tjejer får ”skylla sig själva” är varken ett mellanöstern- eller Sverige-problem, det är nog både ock. Jag skulle själva aldrig påstå att det är enbart ett mellanösternproblem att acceptera hedersvåld. Det är väl ett problem var det än uppträder!

    Om Farmen och hans familj och släkt härstammar från ett land i Mellanöstern är ju som det är. Hans story blir ju inte annorlunda för mig om han skulle ha kommit någon annanstans ifrån. Men tydligen blir många väldigt upprörda för att han kallar det för sin ”kultur”. Det är att gömma huvudet i sanden. Se definitionen av kultur, så vet du vad jag menar. Den är väldigt stor och vag! Att hans familj accepterar och frammanar att han använder otillbörlig makt mot sin syster – det är inget privat problem – speciellt inte när enligt honom även är gällande för en utökad familj, släkt och umgängeskrets. Då måste man se på vanor och traditioner och se till att bryta dessa. Och då kan man med visst fog tala om kultur. Om sedan den som utövar makt och våld på detta sätt kommer från Kurdistan, Syditalien, Finland eller Sverige, så spelar det mindre roll.

    När man utvidgar begrepp till att omfatta precis allt, tappar man fokus och risken är stor att man bagatelliserar frågan. Därför är ordet ”kultur” inte bra och ordet ”våld” om allt våld är heller inte bra, för det spelar en jäkla roll för offret om våldet är sanktionerat av omgivningen eller ej. Så jag håller med dig om din jämförelse.

    Jag fattar och förstår att många känner sig förorättade med tanke på hur situationen ser ut och att känslan av allt som vem som helst – från Kurdistan eller whatever – säger liksom ”drabbar” varenda kotte från MÖ. Men jag tycker det vore betydligt schysstare att stödja Farmen, än att spilla tid på att känna sig förorättad. Känslorna drar iväg för mycket. Där kunde det vara behov av lite mer hjärna 😉 Och hjärtat kunde man använda till att känna för den där tjejen eller killen som blir trakasserad av sin familj för att han eller hon inte får leva sitt liv. Kan inte alla bara säga: ”Bra, Farmen att du tar avstånd från den där skiten! Och de som fortfarande håller på så där och jäklas med sina familjemedlemmar borde sluta genast, för det är idiotiskt!”

    Nu börjar jag bli trött på mina egna argument…

  12. Galaxa Says:

    Nu lyckade jag stava fel på Farman också! Ber om ursäkt!

  13. Mohamed Says:

    Galaxa: Vi kan kalla det för vad det exakt är.
    Märkligt vore det att inte ta avstånd ifrån det sjuka praktiserandet av förtryck av människor.

    Det är jätte bra att ta avstånd ifrån det och att gå ut och bekräfta att dessa problem finns, det är inte det som i första hand angrips här ovan.

    Vad jag vill säga är att det liksom börjar kännas som att människor vet om att dessa problem finns.
    Hur länge ska man sitta och nicka förstående om hur det är i ”dessa kulturer”?

    Har mänsklig tankeförmåga och möjlighet till utveckling helt plötsligt avstannat i denna fråga? Finns det ytterligare ett steg i arbetet med denna problematik eller ska man stå och stampa på samma ställe?

    Att inte börja prata öppet om detta problem kommer leda till mer problem än lösningar.

    Så länge media fortsätter att skriva om detta på det sätt dom gör så kommer det enbart att ingjuta misstro mot invandrare. Invandrare blir betraktade som ett väsen som skiljer sig mycket från den svenska/västerländska kulturen.
    Företrädarna för denna främmande kultur är typ minoritet i Sverige och deras situation blir bara mer komplicerad pga felaktigt språkbruk i media.


Kommentera

