Burkinilicous!

När jag var liten ville jag aldrig vara med på simlektionerna i skolan.
Jag hade egentligen inte någon riktig anledning till det mer än att jag inte gillade det.
Mina ursäkter var alltid mens (mina gympalärare måste ha trott att jag förblött nån gång) fast senare funkade alltid att ”mina föräldrar inte vill att jag ska visa mig i baddräkt inför killar”.
Varför jag drog den valsen vet jag faktiskt inte. För det stämde ju inte alls. Men som barn tänker man inte hur man påverkar omgivningen med sina ord utan bara på sitt eget bästa.
Och mitt eget bästa var att inte hoppa i det iskalla badet. Iallafall inte med klassen. När jag gick med mina syskon till badet under sommarlovet plaskade jag så mycket jag bara orkade.

Men nu, 2008 kommer Burkinin till Sverige. Egentligen så borde den inte påverka mig så mycket med tanke på att jag inte bär hijab, men det gör den. Tjejer med hijab kommer kunna visa att de är lika mycket en självklarhet i Sverige som alla andra som känner för att bada.

Visst tror jag på en hit med burkinin. Men det kommer ta ett tag…kvinnor med hijab  får ju snea blickar och kommentarer på alla andra ställen, så varför skulle de inte få det när de badar? Detta är inget som kommer förändra någonting nästa vecka…..men någon gång!

Men en bra sak är att många tjejer som inte kunnat lära sig simma just pga att de bär hijab, och inte haft tillgång till tjejbad kommer nu kunna få chansen. Idrott är alltid bra (har jag lärt mig på senare år…..när jag var yngre var det INTE så…därför hade jag min mens HELA TIDEN) och idrott tror jag är ett bra sätt till integration.

Ingen diskussion, bara samarbete. Och får vi in tjejerna blir det bra, helt enkelt.

Det kommer ta ett tag innan vi integreras helt på arbetsplatserna, bostadsområdena osv…men vi kan iallafall börja med badplatsen 🙂

/Nabila

Publicerat i Nabila. 10 Comments »

10 svar to “Burkinilicous!”

  1. Galaxa Says:

    Det här är ju ett plagg som är framtaget för detta ändamål och säkert mycket bekvämare än att klafsa omkring i vanliga kläder. Det är ju bra!

    Ändå känner jag mig kluven – jag är säker på att de här tjejernas jämnåriga muslimska pojkar får hoppa omkring i badbyxor i böljan den blå. Varför inte flickorna?

    Att en vuxen kvinna känner sig mer bekväm med att inte visa huden när hon badar, p.g.a. att hon tagit ett beslut, har den uppfostran eller vad det än är, känns ganska ok. Men när jag var i Danmark nyligen och såg en barnfamilj där den tolvåriga dottern var täckt av tyg när hon badade medan hennes stor- och lillebrorsor i ungefär samma ålder hade gympashorts, blev jag däremot illa till mods. De ruskade på sig när de klev upp och hon fick gå där med kläder drypande av vatten (Och det var ändå inte vanliga kläder utan något åt burkiki-hållet) Hennes kropp fick inte synas, men deras! Vad är det för signaler vi ger till flickorna?, tänkte jag. Och till pojkarna också för den delen?

    Som sagt – det måste vara skönt att kunna bada bekämt om man nu ändå bestämt sig för hijab. Och jätteviktigt att alla lär sig simma! Men om jag ska önska, så önskar jag ändå att i framtiden kommer flickor och pojkar att behandlas lika och få gå klädda som de vill. Och att ingens kropp ska vara föremål för täckning.

    Ofta får man höra att alternativet och det ”västerländska” är avkläddhet och i princip rena rama porren. Men om man går tillbaka till 50-talet, så vet jag att i många simhallar över hela Sverige hade man inte alls badkläder bl.a. för att det ansågs ohygieniskt. Ja, det var dam- och herrbad på olika tider, men badkläder var inte tillåtet. Vid simtävlingar etc hade man förstås baddräkt. I Ungern går man ju inte heller in på ett bad med baddräkt på. Det beror inte heller p.g.a. att de absolut vill klä av sig eller något sådant.

  2. Leila Says:

    Jag har under mina 28 år i Sverige aldrig hört den liknelsen som du skriver om Galaxa ”det ”västerländska” är avkläddhet och i princip rena rama porren”
    Att gå så långt som att kalla avkläddheten för rena rama porren är en aning överdrivet.
    Hur ofta har du fått höra detta och av vem skulle vara intressant att höra?

    Förstår inte varför man ALLTID måste blanda ihop saker och ting??
    Så fort slöjan kommer på tal drar man upp den västerländska klädseln?
    Påklädd vs avkläddhet blir det!

    Sedan förstår jag INTE varför man måste få till alla inlägg till nåt de inte är!
    Nabilas handlar om baddräkten som kommer att underlätta simmning för de som vill ta del av det och genast kommer du och belyser ett helt annat ämne, hur synd det är om dessa unga tjejer som blir förtryckta tillskillnad från killarna som är fria som fågel!

    Är utless på meningslösa diskussioner där man enbart försöker sprida mer fördomar!
    Vakna upp och se verkligheten för vad den är!!
    Allting är inte SVART eller VIT!!

  3. Tintomara Says:

    Faktum är att alla VUXNA inte vill simma och bada nakna!

    Och det gäller att inse och ACCEPTERA det.

  4. Tintomara Says:

    Varför är slutsatsen alltid denna: att så fort man väljer att täcka sig betyder det att man tycker att de som inte gör det är lössläppta? Jag förstår inte vem eller vilka du försöker att hålla ansvarig, Galaxa, för att ”insinuerar lössläppthet”? Visst har du rätt till dina associationer när du läser Nabilas inlägg, men faktum är också att burkabaddräkten och inlägget utgår ifrån ett religiöst perspektiv. Fast det är viktigt att understryka att det nog finns många motstridiga åsikter om huruvida burkabaddräkten bör användas eller inte. Men summa summarum är: din önskan om att ingens kropp ska vara föremål för täckning är en ganska så utsiktslös, med tanke på att det är en del av levnadssättet som muslim att täcka sin kropp. Och ja, muslimska män ska också täcka sina kroppar på det sätt som står förskrivet för dem, men om de nu inte gör det är en annan sak.

  5. THE Banana Says:

    Diskussioner som den som initierats i kommentarsektionen blir i princip alltid fruktlösa när man implementerar västerländska livsåskådningen som basal utgångspunkt. Det kan inte handla om att finna fog för hur nära islamiska livsstilen är det västerländska. Grogrund för en dialog är inte ena partens anpassning efter den andra. När man ser ”annorlunda” istället för ”sämre” så kan förbrödringen intensifieras. Själv simmade jag, flåsandes som en isbjörn (lärde jag mig simma först under gymnasietiden). Det var dock alltid en pina att försöka slingra sig ur danslektionerna, och inte kunde jag som kille skylla på mensen heller…

  6. Galaxa Says:

    Tintomara: Det är verkligen inte min slutsats. Och det gäller givetvis inte alla – långt ifrån. Men du har tydligen inte träffat på dessa människor som insinuerar lösläppthet. Jag har det. Du skulle bara höra hur vissa killar i övre tonåren pratar. Och jag har även fått kommentarer från föräldrar som går till överdrift på liknande sätt. Jag träffar regelbundet flickor som har problem med just detta, därav min referensram. På ganska många bloggar är just detta också ett slagträ om någon – muslim eller ej – diskuterar det viktiga resp. oviktiga i att täcka sig. Det måste ju få finnas en diskussion, eller hur? Mina muslimska vänner för i alla fall sådana samtal hela tiden, inte bara inom Sveirge utan även internationellt. Men det behöver inte enbart vara muslimer som tycker att burkinin känns bra att använda. Jag kan tänka mig att fler kvinnor, och kanske män, skulle vilja ha något mer täckande att simma på allmän plats med. Så egentligen hade jag inte alls tänkt att ta det religiösa perspektivet från början. Jag tänkte bara på min egen personliga syn på kroppen som skapelse.

    Mina nakenbadarromantik har inget att göra med att jag inte accepterar att några inte vill det. Inget illa ment. Det jag tycker är tråkigt är att det för många inte ens alternativet finns. Och jag talar givetvis inte om att bade naken på allmän plats, det hoppas jag var underförstått.

    Vad gäller kvnnor/män och pojkar/flickor så säger du ju själv i en annan diskussion att man kan få sig en tankeställare kring hur fundamentalt olika vi behandlar flickor och pojkar, när man går in på en klädesbutik och jämför flick- och pojkkläder. Precis! Om Sverige ska ta sig fram mot jämställdhet bör alla dra sitt strå till stacken. Jag vet att det finns klädföreskrifter för muslimska män också, men generellt verkar det inte alls vara lika stor press på männen och pojkarna. Men jag utgår som sagt från min omgivning när jag säger det. Och jag vet även flera djupt troende som faktiskt inte anammar klädföreskrifterna. Och många önskar att dessa skulle luckras upp, även om du finner det utsiktlöst. Önska får man ju.

    För att återgå till blogginlägget: Burkinin på bilden ovan är för övrigt riktigt snygg! Om man får lov att vara lite respektlös och ”skämta om allvarliga saker”, så tycker jag att den definitivt är snyggare än mankinin 😉

  7. Tintomara Says:

    Ok, inte för att hålla på o tjata kring detaljer men jag undrar ju verkligen: om du inte menade nakenbad på allmän plats vad menade du då? Nakenbad i badkaret? Det är väl ganska självklart för alla, om man nu inte har en något annorlunda fäbless för påklädda hemmabad.

  8. Tintomara Says:

    ”Och jag vet även flera djupt troende som faktiskt inte anammar klädföreskrifterna.” ¨–Återigen antar jag att du hänvisar till Galaxas privata statistiska centralbyrå som består av dig och dina bekanta, eller? 🙂 Men visst tror jag på det du säger, men FAKTUM är att den stora majoriteten praktiserande muslimer bekänner sig till de klädföreskrifter som finns och önskar knappast att dessa skulle luckras upp så som du påstår.

  9. Galaxa Says:

    Tintomara: Du behagar missförstå på vilja. Aha. Bada i badkar menar jag förstår inte, det fattar du väl. Utan motsatsen till allmän, d.v.s. enskild. Du förstår säkert om du vill. Jag vet inte vad du utgår ifrån när du har åsikt om saker och ting, du kanske har ett väl underbyggt underlag och kan hänvisa till vetenskapliga undersökningar. Det har jag aldrig utgett mig för att ha. Tror inte jag är ensam om att utgå från egna erfarenheter när jag tycker eller tror något. Det var inte meningen att jag skulle diskutera muslimska klädesföreskrifter, faktum är att jag själv inte nämnde religion alla i mitt första inlägg. Dessutom har jag begränsat det jag talade om til Sverige. Det kanske var fel. Kan du inte vara schysst och läsa vad jag skrivit igen och försöka tolka det aningen mer välvilligt. Titta på min första kommentar och fråga dig vad det är som upprör dig så.

  10. Abdussalam Says:

    Abdussalam på uppdrag av Naken-Janne

    Själv skulle jag vilja lyfta fram det förtryck som i stort sett samtliga vuxna i vårt avlånga land utsätts för varje dag. Det handlar givetvis om klädesplaggens förtryckande bojor. Förtrycket är såpass utbrett att ingen längre ser omfattningen av hjärntvätten. Se er omkring på gator och torg, överallt går folk klädda från topp till tå, även om förtrycket lättar på somrarna kvarstår den i all väsentlighet.

    Det är synd om alla dessa människor som drabbas av samhällets och familjers förtryckande normer kring nakenhet, särskilt utsatta är kvinnor och flickor där saknar förtrycket gränser. Vi nudister har flera bekanta som av hela sitt hjärta varje morgon vaknar och hoppas att kravet på klädsel i offentligheten luckras upp. Vi, naturalister, tycker att alla ska ha rätt att själva avgöra huruvida de vill vara fria och leva i harmoni med naturen eller fortsätta leva under förtryckets tyranni, men vi vill hjälpa folk fatta rätt beslut. Därför föreslår vi att alla stränder ska göras till hemvist för nakenkulturen och att den förkastliga praxis som råder på våra badstränder kullkastas och att alla osedlighets lagar avskaffas omgående. Känns omodernt.
    Människor har en skyldighet att få känna den frihet som nudister upplever på stränderna när solen värmer och fördelar brännan jämnt över hela vår härlighet till kropp.
    Nakenkulturen skulle bidra till att riva murar mellan människor och genom nakenheten kommer människorna varandra närmare och får en ökad respekt för individen, en tro på människovärde som lika rätt och värde oberoende av kön, religion, etnisk tillhörighet, sexuell läggning eller hudfärg. Visst är det fantastiskt.

    Alla ska med, vare sig de vill eller inte.


Kommentera

