Att tala är silver…

Det här jobbet som jag har är väldigt speciellt, jag får tyvärr inte berätta för mycket om det men det jag kan säga är att jag tillsammans med två tjejer med hijab kommer att synas en hel del i TV-rutan till hösten. Intressant, spännande och hur skrämmande som helst.

 Jag tänker inte prata så mycket om jobbet, det kommer ni att märka av tids nog insha allah, men jag bara måste berätta om vad man har stött på den nya arbetsplatsen. Till att börja med finns det en del otrevliga människor som uppenbarligen inte vill ha sådana som oss på sin arbetsplats. Dessa är alhamdulillah (tack och lov) en minoritet. Desto fler är det som tycker det är kul, spännande och vill veta mer. Men huuuuj så fel det kan bli…

 En kvinna som arbetar med presskontakter kommer nyfiket upp och undrar vad det är vi håller på med. Jag berättar och hon tycker det låter väldigt intressant. -Kommer ni att prata svenska? Ehh jaa, det är klart, hur menar du då? Nej, men det är ju klart ni kommer att tala svenska, fortsatte hon, vad jag undrade var om programmet kommer att textas? Nej svarar jag, jag tycker vi talar tillräckligt bra svenska ändå. Jo, jo. jo det är klart att ni gör, stammade hon fram, men jag tänkte bara att när man talar finska, då brukar man översätta. Med tanke på att de flesta i detta land vet att finska är ett annat språk tänkte jag att kommentarer var överflödiga. Hon märkte min tystnad och kände sig generad, men ni kanske ska texta på arabiska, försökte hon. Nope. Men alltså jag tänkte, att ni kanske ville ha en muslimsk målgrupp? Nope. Eller en arabisk? Nope. Vad vet jag, vem är er målgrupp? Det är du, svarade jag snabbt, just sådana som du. Jaha.. svarade hon. Jaa, vi har ju alla våra fördomar, eller vad är det jag säger, det är klart jag inte har avslutade hon.

Det knäppa är att jag verkligen tycker om dessa människor, som vill komma fram och hälsa en välkommen och vara trevlig, men herregud! Så fort de öppnar munnen inser man vilken bild de har av en.  Ska ert program textas? Jag pratar för guds skull bättre svenska än dig! Allah ge mig tålamod! Jag kommer behöva anger management kurser snart.

Trevlig helg, fylld med taqwa!

/Cherin

Publicerat i Cherin. 4 Comments »

4 svar to “Att tala är silver…”

  1. Linnéa G.K Says:

    hoppas du får en toppendag! (:

  2. Stefan Nilsson Says:

    Hahahaha…du fick upp ett leende på mina läppar, vissa är riktigt trångsynta och det här var bästa sättet att få en person att förstå att denne är i behov av att titta på ett sånt program.

    Lycka till och jag ser fram emot få ta del utav det i höst.

  3. Daniel Says:

    SVT textar idag ca 50% av alla svenskproducerade program och syftet till detta är främst de som är hörselskadade, så det är nog stor chans att även erat program (om det är för svt) kommer att textas, ;o)

    Det finns en motion om detta:
    http://www.riksdagen.se/Webbnav/?nid=410&dokid=GU02Kr301&rm=2006/07&bet=Kr301

  4. Stefan Nilsson Says:

    Daniel: Självklart ska man texta för de hörselskadades skull. Jag har bara en känsla av att det inte var de hörselskadade som det gällde denna gång.

    Det var uppe i media för inte allt för länge sen angående TV3 då de textade några som pratade skånska medan programvärden som hade en stockholms dialekt inte textades, det blev ganska omtalat som något fult. Som att det inte var svenska de pratade.

    Men jag håller fast min ståndpunkt att den känsla jag fick var att det handlade om något annat än att främja de hörselskadades möjligheter till att titta på tv.


Kommentera

