Utan bra förebilder kommer man inte långt

Det ligger i vår natur att se upp till vissa människor, det i sin tur gör att vi försöker efterlikna dem. Så det gäller att se upp till rätt sak.

Annars kan det gå för oss som det gick för vår lejonunge.

Det var en gång ett lejonunge som gick vilse och inte hittade tillbaka till sitt flock, som turen var påträffades han av ett flock antiloper, de förbarmade sig över honom och adopterade honom. Han växte upp bland dem och lärde sig allt av dem, med andra ord dem blev hans förebilder.

En gång dök vargen upp och började jaga dem. Alla sprang för sitt liv, under tiden tänkte hans adoptivmamma och sa: vad håller jag på med, varför flyr vi, min son är ju ett lejon?!

Mamman: du min son gå tillbaka, möt vargen och gör slut på honom.

Sonen: vadå mamma, han är farlig.

Mamman: du är ännu farligare, du är inte som oss, du är ett lejon och vargen har ingen chans mot dig.

Sonen: men mamma, jag är som ni jag låter som ni bäe ..bäe .

Till sist lyckades hon övertala hennes son om att han inte var en antilop, men tvärtom att han var ett lejon som var hur stark som helst. Det slutade med att han fick ett oerhört starkt förtroende och gav sig iväg för att göra slut på vargen.

Plötsligt hoppade han ur flocket och vargen förvandlades från jägare till byte. Vargen sprang för sitt liv med ett förbannat lejon bakom sig. Tills sist sprang dem upp mot en kulle, de nådde toppen och vargen blev trängd.

Där stod de öga mot öga. Lejonet tittade rakt in i vargens ögon med sitt nya självförtroende helt bestämd på att göra slut på honom.

Han sprang rakt in på vargen och stångade ner honom från kullen.

Han insåg till sist att han var ett lejon, men kunde han slåss som en?

Nej, för det var inget antiloperna kunde hjälpa honom med.

 Så det räcker inte med att man har ett bra självförtroende, stora muskler och skarpa sinnen. Det måste slipas om det ska glimma.

För min del så tänker jag börja med att berätta för mina barn om profeternas liv (frid vare över dem) och dess följeslagares liv (må Gud vara nöjd med dem).

/Rachid

image42

 

image44

 

Publicerat i Rachid. 8 Comments »

8 svar to “Utan bra förebilder kommer man inte långt”

  1. ykonverterad Says:

    Hopplöst fall för en vilsen lejonumge.

    Kontentan av din teologi är att individens religiositet är likt med ”mosaiskt beteendetänkande” Att man inte är kapabel att konvertera om man inte har rätt bakgrund.
    Alla har inte möjlighet att ”stångas med horn” Men i antilopmammans ögon är det det ända rätta och vet inget annat.
    Det är inte heller realistiskt att vargar strider mot lejon. Förutom i en djurpark…kanske.
    Jag anser att man alltid kan hitta en andligt troende utväg, även om man är den ”vilsne lejonungen”(Vilket du framställde som ett dumhuvud). Man behöver inte vara dum som ovetande.

  2. Rachid Says:

    Du har missat hela poängen.

    Vad har teologin eller religiositet med ämnet att göra?

    Hur kom du fram till att lejonungen var ett dumhuvud?

    Vet du vad allegori är för något?

    Vad pratar du om??

    Ta det lugnt min vän.

  3. Nykonverterad Says:

    Iblan kan vi nykonverterade framställas som ”vilsna lejonungar” bland icke muslimer.
    Hermenuetiken i kontexten kan misstolkas i icke muslimska ögon.

  4. Mehrako Says:

    Nykonverterad:
    Var i texten får du fram följande ”Att man inte är kapabel att konvertera om man inte har rätt bakgrund” ??
    Texten handlar om vikten av bra förebilder och bra förebilder är inte begränsad till etnicitet eller religionstillhörighet, utan alla människor är i behov av bra förebilder.
    Du skriver att nykonverterade framställs som ”vilsna lejonungar” bland icke muslimer, förstår inte vad detta har med Rachids text att göra?
    Budskapet är klar och tydlig i hans text och sen om du anser att det kan misstolkas i icke muslimska ögon får stå för dig, verkar snarare som att du har misstolkat hans text.

  5. Galaxa Says:

    Det bästa är väl om Rachid förklarar texten genom att ge ett konkret exempel utifrån liknelsen t.ex. Det torde ju släta ut frågetecknen. Att misstolka och missförstå är två olika saker! Om någon inte förstår liknelsen betyder det inte att man med flit misstolkar.

    Förklara t.ex. vem som är vem i följande mening?: ”Han insåg till sist att han var ett lejon, men kunde han slåss som en?
    Nej, för det var inget antiloperna kunde hjälpa honom med.” Vilka är lejon? Vilka är antiloper?

  6. Rachid Says:

    ”Det ligger i vår natur att se upp till vissa människor, det i sin tur gör att vi försöker efterlikna dem. Så det gäller att se upp till rätt sak.”

    Det här var introduktionen och hela budskapet inkluderades i denna inledning. Det brukar vara så här när en människa ser upp till en annan människa så brukar hon försöka se ut som hon, klä sig och prata som hon gör eller något i den stilen. För att kunna göra det så måste man stå denna person ganska nära, det behöver inte vara fysiskt, det kan räcka med att veta mycket om förebilden. Det finns ett ordspråk som lyder ungefär så här: berätta inte för mig vem du är, berätta om vem du umgås med så berättar jag för dig vem du är.

    Man påverkas av omgivningen mer än vad man brukar tro.
    Vår omgivning formar oss, men den gör det på olika sätt, beroende lite av vår natur (vår naturliga karaktär).

    Vissa människor är modiga i sin natur, vissa är lite mer försiktiga av sig. Då blir resultatet annorlunda.

    En gång sa jag till min far: jag vill bli målvakt.
    Då sa han: du måste vara modig.
    Är man rädd för bollen då spelar det ingen roll vad tränaren säger eller gör.

    Ibland kan det vara tvärtom, pojken kan vara modig, snabb och tålig, men olyckligtvis har han en dålig tränare som inte kan hjälpa honom med tekniken, med andra ord en tränare som inte kan slipa färdigheterna.

    Varför gav jag exemplet lejonungen? För lejon är farliga, modiga och tåliga djur. Deras motståndare har ingen chans mot dem (Jag ville ha en stark kontrast).

    Men hur når lejonet upp till denna nivå?
    I naturen växer lejonungen upp med sin biologiska mamma. Hon lär ungen att spana, jaga och de brottas. Sen ser de säkert hur pappan jagar bort inkräktarna och hur striderna brukar se ut (allt detta formar dem).
    När denna lejonunge växer upp då kommer den att bete sig som ett vanligt lejon gör.

    I vår berättelse så var det annorlunda.
    Lejon ungen växte upp med antiloper. De slåss på ett annat sätt, de stångar med hornen. De kunde inte erbjuda något annat än att fly när vargen dyker upp och stånga när det behövs.

    Så hans naturliga färdigheter kom inte till stor nytta när vargen dök upp. När det nämndes i berättelsen att han stångade vargen (istället för att slita den i bitar) så var det ironi i det hela.

    Så ser det ut för människor i övrigt. Vissa barn är smarta och duktiga men tyvärr så är de omringade av inkompetenta människor. Den som inte har något kan inte ge något.

    Jag hoppas att det har blivit lite mer klarhet i berättelsen.

    Mvh,

    Rachid.

  7. Galaxa Says:

    Rachid: Ja, så förstod jag det också. Det var ju lite vitsigt där med att han stångade! 😉

    Men (om jag får lov att vara lite besvärlig m.a.p. logiken) jag förstår faktiskt hur ”Nykonverterad” tolkade det hela: Hur kopplar du det till ”att berätta för mina barn om profeternas liv”? Är det du som är lejonmamman? Vilka är i så fall antiloperna? Det är kanske ingen koppling, men sanningen att säga så kommer ju den meningen som en slutkläm efter alltihop. Eller övertolkar jag något?

  8. Rachid Says:

    Om jag är lejonmamman? Nej jag är lejon pappan, som ligger hemma och gäspar. Frugan får gå ut och jaga (jobba) ta hand om barnen och laga mat, jag däremot är den som ska äta först (för jag är hanne), nej skämt åsido.

    När jag nämnde att jag tänkte berätta för mina barn (de har inte kommit än) om profeternas liv (frid vare över dem) så var meningen att ta upp ens egna förebilder. För mig symboliserar en profet ärlighet, rättvisa, visdom och givmildhet, samt tålamod och mod..osv.

    Det är egenskaper jag önskar mig själv, mina barn och hela världen för övrigt. Men om jag själv kommer att leva upp till det, det är en annan femma.

    När det kommer till antiloperna så kan det vara vad som helst. Det var inget specifikt jag tänkte på när jag nämnde dem. Det var lejonungen som var kärnan i berättelsen. De kom in bilden bara för att tydliggöra att de inte kunde tillgodose hans behov, varken mer eller mindre.

    Ska man tävla på elitnivå, ja då måste man träna med folk som hör hemma i elitnivå.

    Hur som helst, berättelsen är neutral och vem som helst i själva verket kan vara lejonet.


Kommentera

