Religiösa huvudbonader + UNIform

Till synes har denna debatt även tagit sin plats på denna blogg.

Sverige, precis som andra länder, tar efter varandra på olika områden såsom samhällssystem, ekonomiska frågor, politiska och då även inom integrations politiken. Tyskland och Storbritannien ligger före Sverige då de har en längre historia av samröre med människor ifrån andra kulturer, exempelvis folk från de s.k. muslimska kulturerna.

Vad gäller frågan om uniform så fungerar det i exempelvis Tyskland att muslimska tjejer med sjal har den på sig när de utövar sitt ämbete, likaså kan sikher i England ha på sin special designade turban. Inget av dessa attribut utgör något hinder i deras yrkesutövning då man testat och framställt plaggen så de inte utgör någon säkerhetsrisk för den som ämnar bära plagget. Strävar någon efter att rycka av vederbörande detta plagg så är det fäst på sådant sätt med bl.a. kardborre band så att det direkt går upp och inte stryper någon. Du kan däremot inte ha på dig ett halsband som är för grovt då det i sig utgör en större risk. Sen om det hänger ett kors på halsbandet eller inte är faktiskt oväsentligt för min del. Vad man valt att diskutera inom kåren och bl.a. på denna blogg är det sätt som ett religiöst plagg skulle uppfattas på. Vad vissa på bloggen nog ifrågasatt är vart gränsen för vad man sänder ut för signaler går vilket jag anser vara en ytterst relevant fråga.

Mitt lilla bidrag till detta är att fråga mig själv huruvida det inte sänds ut signaler runt omkring oss ständigt. Det enda som spelar någon roll i det här är hur jag uppfattar dessa signaler. Om en sikh med turban står framför mig, en jude med kippa eller en muslim med sjal i sin yrkesutövning såsom polis och utövar myndighet, på vilket sätt skulle det störa mig? Återigen signaler, dessa signaler som vi ålägger andra människor, att det är DOM som sänder ut signaler är enligt mig fel. Det är hur jag själv väljer att uppfatta dessa ”signaler”.

Inom demokratins gränser anser jag att man skall ha rätten att utöva sin tro. Skatare, punkare osv. får driva sina egna frågor. Jag pratar om det som i detta fall handlar om en grundlagsskyddad rättighet. Det är en demokrati vi lever i och jag är glad att frågan tagits upp inom Rikspolisstyrelsen, det är en prövning för hur vi i vårat demokratiska, civiliserade, öppna, toleranta och avlånga land ställer oss till det av demokratin oss givna rättigheterna.
Gaypoliserna använder denna rättighet då de är ute och går med sin uniform på Stockholm Pride. Är det något vi skall förbjuda då de är företrädare för staten och paraden står för något annat än tjänstemanna utövning? Nationaldemokraterna tycker det är förkastligt. Jag kanske ska ta och ha på mig min uniform nästa gång det är en tillställning som lyfter fram den muslimska frågan och vara med på demonstrationer och dylikt. Tror ni det hade setts med blida ögon eller med samma förståelse?

När man inte får sina rättigheter genom dialog, ömsesidig respekt och förståelse så kanske lagstiftning är en väg, sämre kan en del tycka. Men detta har enligt mig utgjort en möjlighet att lyfta frågan och det är där vi är idag.
Nedan är länken om religiösa symboler inom polisen och under den finns det lite bilder för inspiration och hjärnaktivitet.

Läs artikeln här: Poliser får bära turban

/Mohamed

                  

Publicerat i Mohamed. 4 Comments »

4 svar to “Religiösa huvudbonader + UNIform”

  1. Jonas Says:

    hej

    en klockren artikel. saklig!

    tyckte den va intressant o gav endel tankar

    jag står dock fast vid min ståndpunkt. att man skiljer på stat o religion. dvs tro på vad du vill.

    men när du klär dig i uniform. så är det just en uniform du ska ha

    dvs enhetlig, o lika.

    Din uniform visar att du representerar staten Sverige. Inte dig själv.

    Utan uttryck vare sig för religion eller andra personliga uttryck för o visa ”vem du är”

    sen vad dom har i Tyskland osv, det är för mig ointressant. Deras utveckling är väl inget jag ser som en bra utveckling. Det är min åsikt

    Fick även svar på tal såg jag angående reiligiösa uttryck är redan tillåtna enligt länken du visade

    Mvh

    Jonas

  2. Mohamed Says:

    Jonas: Staten Sverige består av olika människor och (grund) lagen möjliggör för den enskilde att kunna vara sig själv. Det är en demokratisk rättighet oavsett vad vi enskilda medborgare tycker.

    Jag vill inte visa vem jag är om jag har en huvudbonad på mig, utan jag bara är, jag är mig själv. Förstår du skillnaden? Jag har inget att bevisa eller visa upp för någon utan behagar jag att klä mig i mitt religiösa plagg så gör jag det inom de gränser och utarbetade riktlinjer som kan finnas inom mitt yrke.

    Min främsta arbetsuppgift som polis är att upprätthålla demokratin, rättstaten,de mänskliga fri och rättigheterna. Dessa inkluderar din rätt till att hysa och yttra dina ståndpunkter, det inkluderar minoriteters rättigheter. Det inkulderar även statens representanter att vara representativa i förhållande till sin befolkning.

    Det är en demokrati fråga i sin yttersta form, däremellan får vi tycka vad vi må önska.

  3. Galaxa Says:

    Måste väl för artighets skull lägga mig i även här…

    Jag håller med om det mesta, men vill påpeka att hur man uppfattar signaler är inte alltid ett val. (Du skriver ”hur jag själv väljer att uppfatta dessa ‘signaler’.) I en stressrelaterad situation är det ibland av största vikt att den utsatta medborgaren (t.ex. brottsoffer) inte ”distraheras”. Eftersom allt som kan distrahera är då ett hinder för den som ska utföra ett arbete (t.ex. polis). Men självklart är det en informations- och tillvänjningsfråga. Och, för mig i alla fall, är det självklart att statsapparaten sätter ner foten (lagstiftning alltså – vi kan inte enbart och endast gå och vänat på att ”det löser sig”) och samtidigt – coh det här är viktigt – ser till att förankra ute i landet.

    Rent estetiskt om bilderna tycker jag att den turbanklädde mannen ser proper ut, medan kombinationen huvudduk och den där uniformsmössan inte var någon höjdare. Bättre måste vi väl kunna designmässigt!

    Att inget av attribut utgör något hinder i yrkesutövningen är ju viktigt, som du skriver. Därför blev jag förvånad häromsistens när jag läste om sjuksköterskor som inte kunde tänka sig att arbeta utan lång ärm, vilket ju måste vara svårare ur hygiensynpunkt. Ska bli intressant att se hur den diskussioen framskrider. Där är det ju inte riktigt fråga om uniform, liksom.

    Tack för intressant artikel. Och din egen kommentar här ovan var mitt i prick!

  4. Mohamed Says:

    Galaxa: Tack. Jag instämmer i det du skriver.

    Vad gäller dessa stressrelaterade situationerna så kan jag nedan berätta en real life historia.
    Stress kan förekomma i lugna situationer. Viktigt är som du sa, att ett brottsoffer inte ska ha för mycket att distraheras utav. Exempelvis så skall ett kvinnligt våldtäktsoffer säkerligen helst få samtala med en kvinnlig polis osv.

    Men jag ska berätta om en lugn stress situation som gav mig mycket. En gång vid ett tillfälle så var det en nazist som hade blivit misshandlad av okända gärningsmän. Men mitt befäl lät mig (efter att han frågat att det var ok för mig) få hålla förhöret med denne och uppta en anmälan utav han.

    När jag presenterade mig och då han såg mig så förstod han klart och tydligt att denne polisman inte är svensk. Tror du han blev distraherad? Jag tror det, blev han distraherad på ett positivt eller negativt sätt? Det vet jag inte men våran diskussion blev oerhört bra och jag frågade han hur han upplevde det att prata med mig i förtroende då vi satt själva i ambulansen medan han blödde från huvudet.

    Han kände sig trygg sa han. Vi pratade kort om varandras bakgrund och jag hoppas jag sådde ett frö i hans inre. Men vad jag berättade för honom var inga utsända ”signaler”, jag rent av ”kastade signaler” på han om vi ska prata distraktion 🙂

    En kul situation även om det var olyckligt att det var som det var. Givande var det iaf för oss bägge vill jag tro.

    /Tro på den goda människan


Kommentera

