Indelningen av de lärda inom islam

Alla föds okunniga och man blir kunnig genom att lära sig.

Statusen är ganska beroende av ens kunskap, ju mer man lär sig desto högre status får man. Är man mitt ute i öknen, då är guidens kunskap den mest värdefulla. Den gör honom/henne till den mest betydelsefulla personen i gruppen.

Den som äger kunskap som leder till Allah är den mest värdefulla och mest uppskattade människan. Hon är lärd och som muslim är man ålagd att visa vördnad och respekt för en sådan.

På arabiska använder man ordet A’lim för lärd, faqih för rättslärd, A’rif för en lärd inom den andliga vägen. Alla dessa benämningar har sitt ursprung i meningen kunnandet.      

Vem är den som brukar yttra sig i muslimska juridiska frågor?

Det är den som kallas för faqih.

Är dennes fatwa tvingande?

Ja, ifall faqihen är en makthavare och att personen i fråga är berörd av fallet (att denne exempelvis skulle vara medborgare i faqihens land).

Nej, om faqihen inte är en makthavare.

Ibland händer det att de rättslärda är oense om en fråga, då får man välja mellan deras åsikter.

Men om alla är ense om en åsikt då måste man följa det de har kommit fram till.

Finns det olika grader bland de rättslärda?

Ja det finns det. Den mest kunniges ord väger tyngst.

Det finns fyra kända rättsskolor (madhab) inom sunni inriktningen, dessa är 1)Hanafi madhab 2)Maliki m. 3)Shafi’i m.  4)Hanbali m.

Dessa rättsskolor tog sin form mellan 100 och 300-talet (muslimsk kalender). Sedan pågick utvecklingen vidare tills allt stagnerade nästan helt och hållet.

Den högsta titeln inom en rättsskola är ”imam-mustaqil” (självständig imam)titeln. Denna upphörde runt 400-talet. Det är dessa imamer som har tagit fram egna rättsregler, exempel på sådana imamer är Abu hanifa och bint Sirin (ibn sirins syster).

Den näst högsta titeln, ”Faqih-madhab”, är en nästan lika hög titel som ”imam-mustaqil” och det råder tvivel om den finns kvar. En ”Faqih-madhab” kan framföra en åsikt som skiljer sig från en imams förutsatt att rättsmetodiken är ur samma skola. Exempel på en ”faqih-madhab” är Ibn al-qasim (imam Maliks störste elev)

Den tredje högsta titeln är ”Faqih-tarjih”. Den ger befogenheten att välja mellan två åsikter men inte komma med en egen. T.ex  imam Al-Nawawi.

Dessa tre är de högsta titlarna och utöver dessa finns några lägre som på långa vägar inte har samma befogenheter.

/Rachid

Annonser
Publicerat i Rachid. 3 Comments »

3 svar to “Indelningen av de lärda inom islam”

  1. Josef Says:

    Tack för din blogg. Den klargör en hel del av det jag försökte förklara för Lars under kommentarerna till min gästblogg: En alem/lärd kan inte säga vad han behagar och det krävs väldigt mkt för att bli en sådan.

  2. Fred Says:

    Intressant blogg, undrar bara vem är det som utser faqhi? Är det ett råd eller liknande?

  3. Rachid Says:

    Tack själva,

    Fred, du undrade om hur det går till. jag återkommer så fort jag kan.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: