Demirbag-Sten skadar Röda Korsets trovärdighet

 

Dagens gästskribent Hooman Anvari har skrivit ett öppet brev till Svenska Röda Korset.

Vi hoppas att fler tar efter Hooman och skickar brev/mail till Röda korset.
Svenska Röda Korsets riksstämma genomförs 11-13 juni i år. Dilsa Demirbag-Sten har nominerats till Centralstyrelsen enligt valberedningens förslag.

Jag skickade igår ett öppet brev till Svenska Röda Korset:


Röda Korsets trovärdighet skadas av nomineringen

Som medlem och frivillig i Röda Korset, jag ingår i styrgruppen för projektet Röda Korset i Storstad/Stockholm anser jag att nomineringen av Dilsa Demirbag-Sten till Röda Korsets Centralstyrelse är skadlig för organisationens trovärdighet. Jag känner stor besvikelse över nomineringen och motiverar mitt ställningstagande enligt nedan.

Dilsa Demirbag-Sten uppfyller enligt min mening inte kravet på opartiskhet och neutralitet. Det räcker med att granska hennes uttalanden och agerande i frågor som:
1- Debatten om tidskriften Mana
2- Hennes inställning i Israel-Palestina konflikten, och inte minst
3- Hennes inställning i frågor som rör islam och muslimer i Sverige.
Hon har varit konsekvent i att ta en ensidig och onyanserad ställning i dessa frågor som, jag och många med mig upplever går ut, på att sparka nedåt. Hon har visat prov på allt annat än neutralitet, opartiskhet och saklighet. Det har vi sett i debatten om Kultrurådets stöd till tidskriften Mana där hon gick utanför sin roll i referensgruppen och granskade tidskriftens innehåll. Vi har sett att hon har tagit Israels sida vid flera tillfällen och hennes inställning till islam och muslimer har varit minst sagt fientlig för att inte använda begreppet islamofobisk. Hon har visat en inställning som är allt annat än inkluderande och snarare verkat för att öka polariseringen i vårt samhälle.
En sådan person uppfyller inte kravet på opartiskhet och neutralitet. I och med detta undrar jag om hon uppfyller kriteriet humanitet.
Jag finner nomineringen ogenomtänkt och upplever att Röda Korset snarare vill fylla ”mångfaldskvoten” med vem det än nu kan tänkas fylla den. Nyligen besökte jag USA tillsammans med biträdande generalsekreteraren, regioncheferna, projektledarna och frivilliga inom projektet Röda Korset i Storstad. En lätt jämförelse med hur man jobbar med mångfalfdsfrågor i USA föranleder slutsatsen att i och med nomineringen av Demirbag-Sten är vår organisations arbete med dem här frågorna ytligt och formalistiskt.
Jag anser att nomineringen är ett ödesdigert misstag för organisationen eftersom Demirbag-Stens förtroendekapital är obefintligt hos många grupper i samhället och i miljonprogrammet där vår organisation försöker etablera sig.
Om hon trots allt blir vald i Centralstyrelsen är det en värdemätare på hur mogen vår organisation är när det gäller arbetet med mångfald. I ett sådant fall överväger jag att lämna organisationen och bidra till att skapa en debatt kring Röda Korsets syn på mångfald och organisationens trovärdighet.
Än finns det möjlighet att vända detta till något positivt och initiera en genuin debatt om mångfald i vår organisation. Röda Korset och det övriga samhället är tyvärr inte representativt för befolkningen och lider av ett ”demokratiskt underskott” som manifesteras i bristande mångfald. Låt oss ta vårt ansvar och genom en seriös och uppriktig debatt komma till rätta med den här stora utmaningen. Jag står till tjänst med att verka för och medverka i ett sådant arbete.
Med vänliga hälsningar

Hooman Anvari
14/4-08

Kommentera

