Vandraren och kompassen

Jag satt häromdagen och tänkte på tiden jag var ute och vandrade. Det var en självklarhet att man skulle ha med sig en karta och en kompass. Men, gick jag runt och bar på det? Nej, det gjorde jag inte. Det var min guide som jag gjorde det, och jag litade på honom tillfullo. Varför skulle jag inte göra det, han har ju vandrat här tidigare, tänkte jag.
 

Jag tänkte vidare, huruvida det skulle vara klokt av mig att enbart förlita mig på guidens färdigheter.
 

Svaret var: självklart inte!
Så jag frågade hela tiden, varför ska vi dit? Hur kom du fram till det här? Hur kände du till höjden på det berget? Vad ska vi göra om vi möts av en myskoxe?
Alhamdolillah, Jag hade en dukig guide som inte snålade med sina kunskaper, det gjorde att jag fick lära mig en heldel. Så, nu tror jag att jag kan klara mig ganska bra på egen hand. Fast, jag föredrar fortfarande att vandra i sällskap av någon.
Mina reflektioner över själva vandringen, kompassen och kartan gjorde att jag drog en parallell mellan vandringen och vardagliga livet. Där man är tvungen att ta sig igenom en heldel information, för att inte prata om de viktiga besluten man behöver ta då och då.
Med informationen menar jag bl.a. det media matar oss dagligen med. En media som försöker påverka våra synpunkter.  
Då tänkte jag, här bör jag ha samma inställning som jag hade gentemot min guide, nämligen då jag följde upp varenda förändring i vandringen med frågor som, när, hur och varför. Exempelvis: när tror du att vi når dit och hur ska vi göra det, och varför ska vi dit och inte till det andra stället?
Att veta vad man håller på med och vart man ska, kan göra tillvaron enklare och tryggare.
Bra att veta, en kompas fungerar dåligt om man står för nära ett magnetfält, lika dåligt påverkas vårt omdöme av fördomar.
     

Det här var några bilder från min senaste vandring i Norge.

” (20) FÖR DEM som har visshet i tron finns tecken [på Guds allmakt överallt] på jorden,( 21). och inom er själva. Varför inte [öppna ögonen och] se?”   [sura 51, vers 20-21] ur Koranen.

Det var det för tillfället, vi får se vad jag kan komma på nästa gång vi möts här.

Ta vara på er,

Salam,

Rachid.

Publicerat i Rachid. 1 Comment »

Ett svar to “Vandraren och kompassen”

  1. Rana Says:

    en kompass fungerar dåligt om man står för nära ett magnetfält, lika dåligt påverkas vårt omdöme av fördomar”

    En mycket bra liknelse, tack för den och god natt. 🙂

    /Rana


Kommentera

