Premiär

Nu kör Betraktarens Öga igång bloggen på allvar.

Tre tjejer och tre killar kommer att blogga varje vecka. Var och en av oss kommer att ha en bestämd dag då den kommer att blogga, vi kommer att beröra allt mellan himmel och jord. Veckans första inlägg kommer att beröra varför vi har valt att blogga genom Betraktarens Öga.

 

Det finns 1, 5 miljarder muslimer i världen.

Ska man tro det som skrivs i media så är alla dessa 1,5 miljarders muslimer en homogen grupp, vi tänker, tycker, agerar och ser likadana ut.

Alla muslimska män har skägg och är fundamentalister och alla muslimska kvinnor är förtryckta slöjbärande varelser. Detta går tydligt att skåda i medias rapportering om islam och muslimer, särskilt efter den 11 september. Detta kan man även bevittna på de seminarier och föreläsningar man har varit på, där man gång på gång får stå till svars för Usama bin Ladins handlingar och det som sker i Saudiarabien.

 

Den negativa bilden om islam och muslimer sprids med hjälp av media och de är snabba med att gömma sig bakom ”yttrandefrihet” när det gäller att slänga skit på muslimer.

Medias så kallade ”yttrandefrihet” är inget annat än tomt snack fyllt med dubbel moral och hyckleri! Detta ska jag utveckla lite mer genom att ge ett exempel på hur media jobbar. När jag startade Betraktarens Öga skrev jag till Metro redaktionen och berättade om vårt arbete, samt bjöd in till ett seminarium som vi skulle hålla med temat: ”Den islamiska lagen & mänskliga rättigheter” i mitt mail betonade jag vikten av samarbete och dialog. Jag fick inte svar av Metro.

Dagen efter skrev jag ett mail adresserat till Metro redaktionen där jag låtsades vara en förtryckt tjej, en tjej som blev förtryckt av sin far och sina bröder, jag skrev följande: ”Jag är en utsatt tjej som blir illa behandlad av min far och mina bröder. Jag skulle vara tacksam om ni kunde skriva en artikel om detta för att på det viset kunna hjälpa andra tjejer som är i samma situation som mig själv.”

 

Det tog inte ens 5 minuter förens man ifrån Metro redaktionen skickade mail och bad mig ringa upp dem.  Detta är bara ett exempel på hur media jobbar.

Vi har tappat räkningen på de antal gånger vi har försökt få in en insändare eller debattartikel, man får nästan alltid samma svar; ”Tyvärr, vi har brist på utrymme.”

 

Är det yttrandefrihet att begränsa vem som får komma till tals och vem som inte får göra det? Min röst som en självständig muslimsk tjej är inte intressant eller av nyhetsvärde, men genast blir det av nyhetsvärde när jag skriker att jag blir förtyckt av min far och min röst får genast utrymme och plats i media.

 

Nedan kan ni se en bild på en man som tydligen representerar islams vrede, detta är ett ganska tydligt exempel på medias ”nyanserade” rapportering kring islam och muslimer.

 

Eftersom media inte tycks vara kapabel till att klara av sin uppgift att ge läsarna en nyanserad bild om islam och muslimer så tänkte jag hjälpa dem på traven. Jag vill även försöka motverka fördomarna som finns ute i samhället genom att i mitt skrivande försöka lyfta fram den mångsidighet som finns bland Sveriges muslimer.

 

Jag hoppas att detta kommer bli en plattform för en lärorik diskussion som inte enbart handlar om islam och muslimer, utan om livets vardag och om allt och inget.

 

 

/Mehrako Masifi

 

Publicerat i Mehrako. 5 Comments »

5 svar to “Premiär”

  1. Vidar Egnér Says:

    Kul att ni har startat en blogg! Ni behövs!

  2. Daniel Says:

    När jag kontaktade Metro för att få med en artikel för Silom så blev man näst intill idiotförklarad, eftersom de sa att de inte hade någon insändarsida… Det kanske var så, men det var inte ett trevligt bemötande från deras håll.

  3. Selberg-Zaib Says:

    Salam och Grattis till bloggen!

    Önskar er lycka till med den.

    Otroligt det du nämner om medias intresse. Man är helt enkelt inte intresserad av att skildra något positivt om muslimer.

    Keep up the good work!

  4. Shamim Says:

    Vad kul att er blogg ska lyfta fram positiva saker om muslimer. Det behövs verkligen ett sådant forum. Det du skriver är klockrent! Det är skrämmande att man kan bete sig på det sättet i median. Keep it up!

  5. Benjamin Anselmo Says:

    Hej Mehrako, grymt jobb! Alltid kul o se dig i action. Big up!

    En kärlek. En dag kommer babylon falla


Kommentera

