Låt oss hjälpa till i skattjakten!

Vad är det som formar en människas värdegrund om inte uppfostran, miljö, skolan, tillgång till information och det medierna förmedlar oss? Det är vår plikt som muslim att hjälpa andra att hitta skatten som har gömts undan i generationer.

Innan jag fann Islam hade jag nästan ingen kunskap om denna religion. Undervisningen i skolan hade inte gett mig mycket och dess religionsböcker var ej av intresse. Även då jag många gånger själv filosoferade en del, om livets mening och ens egen existens. Jag har sökt, läst böcker och haft intresse av diskussioner med troende människor, men just Islam var för mig ett undangömt kapitel.

Bevis om detta fick jag en mörk höstkväll 1998, då jag hade ett samtal med en kvinna i Libanon över en chatt på internet. Hon ställde mig frågan, ”Vad tycker du om muslimer?” och mitt svar blev något i stil med, ”De hatar oss kristna.” Kvinnan jag talade med blev mycket upprörd. Hur som helst så är vi idag gifta och har en son tillsammans med namnet Mohammad.

Efter att ha fördjupat mig om Islam och reflekterat över ”hur jag var” så kan jag konstatera, jag har aldrig varit främlingsfientlig, rasist och skulle absolut inte kategorisera mitt förflutna som en islamofob. Mitt spontana svar denna kväll för snart 10 år sedan byggde endast på ren okunskap. Om informationen man tillhandahålls dagligen inte är sann och om informationen inte heller finns tillgänglig, vem kan man då klandra?

Det har hänt mycket på 10 år. Idag finns det mycket mer material tillgänglig, skapat av muslimer och det finns ett allt större intresse hos allmänheten att söka själva. Samtidigt så förses den icke-muslimska medborgaren mestadels av disinformation via medierna. Det skrivs och debatteras en hel del om oss, men oftast handlar debatten och rapporteringen om krig och förödelser. Om och om igen förmedlas artiklar till allmänheten där Islam betecknas som en kvinnofientlig religion och Sharia [Guds Lag] likställs många gånger med stympning och olika straffsatser. Rapportering från den muslimska världen täcker oftast de platser där protester och förödelser är som värst. I Sverige diskuterar man om; ”hur vi kan bli som dom själva”. Flesta fall då muslimer får komma till tals är i försvar om det andra har påstått om oss. Visst kan det finnas en och annan bra artikel, men ser man till dess helhet, så försvinner det lilla i en större medieskugga.

Om man sätter människan i centrum så kan man fråga sig vad som påverkar hans/hennes värderingar? Uppfostran, miljö, skolan, litteratur och övriga medier. Det är genom detta våra barn fylls med information vilket de senare betraktar som verklighet. Om ett barn uppfostras i en sekulär familj och miljö, en skola med bristande religionsundervisning tillsammans med ett medieflöde som ständigt attackerar religioner, så är det ju inte så konstigt om även de kommande generationerna kommer att inneha bristande kunskaper. Jag tror att majoriteten av missförstånd beror just på detta, på samma sätt det hände mig. Men som tur var, fanns det en kvinna som tillrättavisade mig vilket senare fick mig att konvertera och idag är jag själv muslim.

Det första jag vill med detta inlägg är att rikta stark kritik mot dagens medier och dess rapportering om muslimer och Islam. Sen så vill jag önska en lika väl utveckling och aktivitetsförändring hos oss muslimer de kommande 10 åren, på det sätt som aktiviteten har förändrats under mina 8 år som muslim. Det är vår plikt att arbeta, skriva, tillhandahålla information eftersom denna disinformation om Islam har funnits här i Sverige i över 500 år och det verkar som att en förändring inte finns inom räckhåll. Islam är en gömd skatt för många, på samma sätt som den var för mig. Låt oss förmedla denna skatt på ett korrekt sätt så att människor som har satts på fel spår finner den raka vägen till frid.

Gästskribent, Daniel Lillman

5 svar to “Låt oss hjälpa till i skattjakten!”

  1. Sara Says:

    Väldigt intressant att läsa ur ett ?svenskt? perspektiv.
    Själv är jag ateist, men är en sökare, dina ord berörde mig verkligen.

  2. Daniel Says:

    Hej, tack för din kommentar.

    Funderade på att du säger att du är en ateist, samtidigt som en sökare. Som ateist så anser man många gånger veta att det inte finns någon Gud, eller att vi befinner oss här av en slump. Det finns ett annat ord, Agnostiker vilket innebär att man inte vet om Gud finns eller inte. Vilket fall som helst så hoppas jag att ditt sökande kommer att ge resultat, inshallah.

  3. Sara Says:

    Vi kan säga så här, jag tror inte att Gud existerar, men jag är en sökare i jakten på andlighet. Men samtidigt tror jag inte att man måste tro på Gud för att kunna vara andlig:)

  4. Nadia Says:

    Tack Daniel verkligen intressant läsning.

  5. Lars Says:

    Det är precis som du säger Daniel.

    Jag tror att det muslimerna måste göra är att komma ut på det här sättet som denna blogg. Att visa på vilka muslimerna är, att dom också är människor som oss. Att kunskapen om den muslimska gruppen ökas är oerhört viktig. Men den muslimska gruppen måste, oavsett tillhörighet, träda fram i ett öppet möte som fredssinnade människor kan vara en del utav.

    Som du vidare skrev, 500 år av missuppfattning och propaganda mot islam och muslimer, är något stort att ta tag i. Men det är det långsiktiga arbetet som räknas..kanske är det för dina barn och barnbarn som denna kamp bedrivs…såväl som för mina barn och barn barn..så att de kan leva i fred.

    Tack för en fin historia och för den inblick jag fick i ditt liv.

    //Larsa


Kommentera

