Enkät

Sitter och jobbar med en enkät som ska användas till min magisteruppsats.

Uppsatsen kommer att handla om hatbrott gentemot muslimer. Fick låna enkäten av en vän, är tacksam för alla timmars extra arbete hon har besparat mig.

Undersökningen kommer att göras på Sveriges Unga muslimers årliga konferens, där ca 600-800 ungdomar kommer att delta. Konferensen kommer att hållas den 21 tom 24 mars.

Ser verkligen fram emot att möta dessa ungdomar och prata med dem om deras vardag som ung muslim i Sverige.

Det har pågått en islamofobi debatt på DN, det jag saknar där är den muslimska rösten.

Därför känns det extra angeläget för mig att komma till tals med dem och höra deras tankar kring islamofobin och hur det påverkar deras vardag.

Väljer att lägga upp några frågor från enkäten som ungdomarna kommer att besvara.

 

Är du orolig eller rädd för att du själv ska utsättas för hot eller trakasserier för att du är, eller uppfattas som, muslim eller som invandrare?

 

□ Nej

□ Ja, för att jag är muslim

□ Ja, för att jag är invandrare

□ Ja, en kombination av båda

 

Har någon anhörig till dig eller någon du känner utsatts för brott på grund av att de är, eller uppfattas som, muslimer eller som invandrare?

 

□ Nej

□ Ja, ange vad:……………………………………………………………………………

□ Vet ej


Har du någonsin utsatts för brott eller för kränkning för att du är, eller uppfattas som, muslim eller som invandrare?

 

□ Nej

□ Ja, för brott

□ Ja, för kränkning

□ Jag har utsatts för brott, men vet ej om det var på grund av att jag är, eller uppfattas som, muslim eller som invandrare.

□ Jag har utsatts för kränkning, men vet ej om det var på grund av att jag är, eller uppfattas som, muslim eller som invandrare.

 

Anmälde du denna händelse till polisen?

 

□ Nej

□ Ja


Om du gjorde en polisanmälan, vilket bemötande fick du?

 

□ Mycket bra, ange på vilket sätt:………………………………………………………………………….

□ Neutralt

□ Mindre bra, ange på vilket sätt:………………………………………………………………………….

□ Dåligt, ange på vilket sätt:…………………………………………………………….
 Om du inte gjorde en polisanmälan var det på grund av att (du kan kryssa för flera alternativ):

 

□ Händelsen var inte så allvarlig

□ Jag var rädd för hämnd från angriparen/angriparna

□ Jag var rädd för att få ett nedsättande bemötande av polisen

□ Jag trodde inte polisen skulle kunna gripa angriparen/angriparna

□ Annat skäl till att inte polisanmäla……………………………………………………
Dessa frågor var ett urval av frågorna som kommer att användas i enkät undersökningen.

På tisdag kommer jag att göra en kort presentation av undersökningen.

Ser med spänning framemot dessa dagar, tror att det kommer att vara väldigt givande och intressant, det är det alltid när det är ungdomar med i bilden.

/Mehrako

Publicerat i Mehrako. 2 Comments »

2 svar to “Enkät”

  1. Hampus Eckerman Says:

    Finns det något datum när resultaten ska vara sammanställda?

    Vill också uppmana alla att alltid göra en polisanmälan, oavsett behandling från polis eller praktiskt resultat. Det kommer då räknas in i statistiken vilket i längden kan ge praktiska politiska effekter.

  2. Mehrako Says:

    Jag kommer att redovisa resultaten lite kort på bloggen och mer på djupet i min uppsats.
    Hoppas på att skriva klart till juni.

    Tyvärr är det många som låter bli att anmäla, märkte av det idag av de svar jag fick in idag.


Kommentera

