En glimt av en muslimsk betraktares öga

Jag skulle börja min första blogg med att presentera mig och redogöra för varför jag vill blogga för betraktarensöga. Vad beträffar vem jag är så är håller jag just nu på att doktorera i Engelska (Lingvistik). Jag påbörjade forskarutbildningen precis efter jag blev klar med min gymnasielärar utbildning. Mina intressen utanför min profession är dock inte främst språk som man lätt kan tro med tanke på mina studier. Istället är jag väldigt intresserad av politik, filosofi, historia samt vissa naturvetenskapliga ämnen.

 

Så nu till frågan varför jag vill blogga för Betraktarensöga. Som muslim och som minoritet i Sverige (trots att jag anser mig själv vara svensk) så tycker jag att det är viktigt att vi muslimer gör oss hörda (även om jag inte har några illusioner över hur många som kommer att läsa min blogg). Begreppet ”det ligger i betraktarens öga” genomsyrar min inställning till åsiktsskillnaderna mellan muslimer och icke muslimska svenskar. Många muslimer begår misstaget att försöka försvara islam utifrån en västerländsk värdegrund. Det blir lika fel som att försöka försvara liberala ideér utifrån en muslimsk värdegrund. Det finns många skillnader mellan islam och en västerländsk värdegrund men också många likheter. Vad som avgör vilken livstil vi väljer beror till stor utsträckning på de värderingar vi håller kära. Det finns en mängd självklara saker som de flesta människor på jorden håller med om, som exempelvis att man inte får mörda eller stjäla. Skillnader består mestadels i mer abstrakta frågor som vad meningen med livet är och vilken väg är bäst för att uppnå detta mål. Olika tankesystem har olika svar på dessa frågor. Inom det sekulära västerländska tankesystemet skall staten ej ens befatta sig med dessa frågor utan de skall hänvisas till individen. Hursomhelst, mitt mål med bloggandet är helt enkelt att diskutera relevanta samhällsfrågor utifrån ett muslimskt perspektiv och därmed ge människor en glimt av vad som ligger bakom en vanlig muslimsk betraktares öga.

Zakaria

 

 

Kommentera

