Det är inte klädseln som är kärnan i problemet!

Det önskades av oss att vi skulle skriva något om islamofobi.

Så jag satt och funderade och försökte minnas någon specifik händelse värd att nämnas. Lyckligtvis kunde jag inte komma på någonting. Men jag har hört folk som har berättat om det de har varit med om, om hur illa de har blivit behandlade, särskilt kvinnorna som bär slöja!

Jag har hört om kvinnor som har blivit knuffade av medelålders män, kvinnor som har blivit nonchalerade när de har sökt vård ..osv.

Jag vill inte gå in på varför hatet mot muslimerna finns. I då tiden sades det att muslimerna var mohammedaner som hatade Jesus Kristus och åt barn. Och nu handlar det om bakåtsträvare som fortfarande tror på att Gud har en betydelse i det här livet.  

Nog om det, det som man bör ha i åtanken är att den här typen av människor som går runt och mobbar andra människor är fega maktmissbrukare!

De tycker inte synd om någon, de kommer inte heller att göra det.  Mot det krävs ett rött öga i form av strikta tydliga lagar som sätter dem på plats, sen är det inte lätt anmäla ngn bara för att denne har varit medvetet otrevlig, eller hur lätt är det att anmäla ngn som nonchalerat en i vården. Där krävs det andra åtgärder.

Det gäller att vara stark, självsäker och att ha bra koll på reglerna.

Till dig som känner dig mobbad, stå på dig, var inte rädd. Utbilda dig, lär dig prata och skriva, är någon dum mot dig, säg ifrån och i värsta fall så anmäl dem.

Det finns en heldel trevliga människor i det här samhället, de ska ha ett stort tack!

Men det finns också en del farliga människor, maktmissbrukare som går runt och mobbar. Varför är de farliga? Jo, för att de skapar hat bland medborgarna, de får en del medborgare att tvivla på rättsväsendet och det här är hur farligt som helst, om de bara visste. De kanske gör det, vad vet jag?

Sedan vill jag uppmärksamma folk på något viktigt. Vissa kan tro att det är själva klädseln eller dylikt som hetsar upp vissa. Delvis ja kanske, men det är inte hela sanningen.

Judarna i Tyskland var väl integrerade, de pratade flytande tyska, de bidrog till samhällets utveckling, de hade tyska namn, ändå så gick det åt skogen för dem. Så, man ska inte vara naiv.

Mitt råd till människor, när ni pratar med någon, så utgå inte ifrån att den här människan hatar er, gör ni det, då tar försvarsmekanismen över, man blir spänd och det blir bara jobbigt. Prata som vanligt, var er själva, men ser ni klara tecken på hat, ja då får ni reagera.

Tro på dig själv, gå inte runt med tanken om vad folk har för tankar om dig. Då finns det en risk att du blir deprimerad.

Jag avslutar med denna berättelse.

Det var en gång en psykiskt sjuk man som trodde att hönsen kunde äta upp honom. Han var ständigt rädd för dem. Mannen togs in på en psykiatri. Han behandlades ett tag, sen satte sig läkarna med honom och ställde frågan: tror du fortfarande att du är hönsens mat och att de är farliga?

Han svarade: Nej, jag är nu övertygad att jag inte är det.

De blev jätte glada, men tyvärr så blev det en kortvarig glädje, för patienten fortsatte och sa: men nu måste ni också övertyga hönsen om att jag inte är deras mat.

Det var det kära läsare.

Ta vara på er,

Vi hörs, insha Allah.

Salam,

Rachid. 

Publicerat i Rachid. 2 Comments »

2 svar to “Det är inte klädseln som är kärnan i problemet!”

  1. Larsa Says:

    Kraftfull text Rachid.

    Bra råd och korrekta slutsatser anser jag.
    De förutsättningar som gäller för övriga medborgaren i samhället ska väl gälla alla medborgaren och medmänniskor. Vi omfattas alla av lagen och demokratin och inom lagens och demokratins domäner så ska väl alla få utöva sin tro.

    Allt annat vore förkastligt. Det är lika förkastligt att förbjuda folk att utöva sin tro som att tvinga på någon annan sina värderingar.

    Fortsätt inspirera med en era texter som jag anser representerar dagens ungdomar.

    /Larsa

  2. Rachid Says:

    Tack Lars!

    Vill uppmärksamma människor på en annan fara. När man ser en person som ger sig på en annan person så kan det hända att man kanske säger: det händer inte mig, eller det är inte mig den här personen är ute efter, så varför bry sig.

    Först måste man bry sig för att det är en överträdelse det handlar om.

    Men man inte kanske nöjer sig med den förklaringen, då kan lägga till följande exempel.

    Elden, elden prioriterar olja inför torr gräs, och torr gräs inför trä .. osv.

    Likadant är den sjuka människan som har tappat respekt för rättvisan. Hon kanske ger sig på en främling i första hand, men försvinner främlingen så ger hon sig på hennes bekanta ..osv


Kommentera

