Den perfekta kvinnan

Salaam!

Det är jag, Cherin, som ni kommer att få följa i betraktarens lördagsblogg. Jag älskar namnet Betraktarens öga. Hur vi upplever våra medmänniskor brukar nämligen oftast säga mer om oss själva än om den person vi ger ett omdöme. När man tänker efter, vad är det som gör en person irriterande? Är det den personens egenskaper eller är det min brist på tålamod? Vad är det som gör en människa skrämmande, hans person eller min brist på kunskap om hur jag ska hantera personen? När man stöter på något annorlunda kan man som person inta två positioner. vissa öppnar sina sinnen, man intresserar sig och försöker lära sig mer om det som är främmande. Det är många gånger en överaskande utmaning! Andra väljer den andra vägen, man sluter sig, tar man några steg tillbaka och behåller tryggt den förutfattade mening man redan har. Tyvärr väjler måga det senare alternativet. Ett alternativ som inte är särskilt berikande…
 
Med min första korta introduktion tänkte jag hälsa er välkomna till betraktarens öga och uppmana er till att utmana er själva!

Tänkte introducera min del av bloggen med en liten charmig historia som pekar på vikten av att döma sig själv innnan man dömer andra.

En eftermiddag satt Nasruddin med en vän på ett kafé och drack te, medan de talade om kärlek. ”Hur kommer det sig att du aldrig gift dig, Nasruddin?” frågade vännen. ”Ja”, sa Nasruddin, ”sanningen är den att jag ägnade min ungdom till att söka efter den perfekta kvinnan. I Kairo träffade jag en vacker och intelligent kvinna med ögon som svarta oliver, men hon var inte godhjärtad. Senare träffade jag en kvinna i Bagdad som hade ett underbart generöst hjärta, men vi hade inga gemensamma intressen. Så träffade jag den ena kvinnan efter den andra, hon verkade perfekt, men det var alltid något som saknades. Men så en dag fann jag henne. Hon var vacker, intelligent, generös och godhjärtad. Vi hade allt gemensamt. Hon var verkligen perfekt.” ”Nå”, sade Nasruddin’s vän, ”vad hände, varför gifte du dig inte med henne?” Naruddin smuttade tankfullt på sitt te. ”Ja, vet du”, sa han, ”det var sorgligt. Det var nämligen så att hon letade efter en perfekt man.”

Ha en trevlig lördagskväll!

/Cherin

Publicerat i Cherin. 4 Comments »

4 svar to “Den perfekta kvinnan”

  1. Sofia Says:

    Dina ord fick upp ett leende på mina läppar.
    Tråkigt nog väljer man oftast fälla än fria.

  2. Selberg-Zaib Says:

    Salam Cherin!

    Hoppas allt e väl inshallah.

    Mycket fint inlägg mashallah och talande om vikten av självinsikt och den sanna jihaden (strävan) som är mot en ens egna dåliga egenskaper och för självförbättring.

    Det känns som många av oss lämnat den aspekten av tron och fokuserat mer på en dömande inställning till andra.

    Berättelsen om Nasruddin är för rolig!

  3. Ahmed Siraj Says:

    Salaamu alaikum!

    Mashallah tack för ditt inlägg, och så tror man att man har hört alla Nasruddins berättelser, den här var mycket djup och rolig.

  4. om iyad Says:

    *ler*:)


Kommentera

