Den fördomsfria hunden som ser människan, inte niqaben

Min brors fru bär niqab. Alltså ”ninja” för er som inte förstår.
Det är inte sällan som hon får höra saker när hon går på stan vilket har resulterat i att hon knappt gör det längre om hon absolut inte måste. Cirkustält, påskkärring osv är vardagsmat för henne. Det har även hänt att folk har blivit så provocerade att hon går ut på gatan att de anser sig ha den rättigheten att ”rätta till problemet” genom att försöka dra av henne niqaben. ”Religionsfriheten” gäller inte bara att folk ska ha rätt att få ha sin religion utan också att folk ska ha rätt att vara ”fria ifrån religionen”. Och kommer någon med niqab förbi DIG på DIN gata i DIN stad i DITT land. Ja då är du inte så jävla fri ifrån religionen längre. Därför ser man till att man värnar om denna frihet genom att kränka en annan människa. Varför? Jo för att ”friheten funkar så”. Friheten är viktigast av allt.

 Friheten att kränka en annan människa som inte tänker som en själv. Det är provocerande att se en kvinna med niqab eftersom det är ett sånt tydligt ställningstagande. I mellanmjölkslandet Sverige är det skrämmande. Att en människa tagit ställning utan att smyga med det är skrämmande.

 En kväll promenerade jag med henne, min syster och min hund. Hon älskar min hund och bad om att få hålla i kopplet när vi promenerade. Jag är van vid att folk tittar när vi är ute men den sekunden hon tog kopplet så försökte folk inte dölja det längre. Det var inte längre kommentarer som kom några sekunder efter att man gått förbi, utan det var hakor som var tvugna att tas upp med lyftkran ifrån marken. Samtidigt som det var obekvämt att verkligen ha ALLAS ögon på sig så var det lite roligt också. För att bilden gick inte direkt ihop. Men varför skulle den inte kunna göra det egentligen? Har icke-muslimer patent på hundar?

Medan vi promenerade runt den kvällen och min hund kutade glatt runt till höger och vänster skrattade min brors fru och sa ”Det är konstigt att alla reagerar på min niqab förutom Lala (min hund). Hon tycker om mig hur jag än ser ut.”

Så för att ni ska se hur en ”fördomsfri varelse” ser ut som inte bryr sig om 11e september, hedersmord, terrorism, självmordsbombare, kvinnoförtryck utan tycker om den som ger henne respekt så borde ni titta på denna bild och tänka att vi människor, trots att vi har fördomar borde ge alla människor en chans att visa sitt rätta jag innan vi dömer dom. Godnatt! /Nabila
image30

Publicerat i Nabila. 7 Comments »

7 svar to “Den fördomsfria hunden som ser människan, inte niqaben”

  1. Anna Says:

    Visst kan jag förstå att det är jobbigt och även skrämmande att människor reagerar med kommentarer och tillmälen, och värst av allt, handgripligheter.
    Men det är alltid bra att försöka sätta sig in i hur andra upplever saker, fast ofta är det väldigt svårt.
    Att folk reagerar (många som inte visar nåt reagerar säkert också) är inte så konstigt. Är man uppvuxen i Sverige och inte alltför ung så är kvinnor i nån sorts islamisk dräkt väldigt främmande.
    Jag minns första gången jag såg kvinnor i schal. Då trodde jag att de var utklädda. Sen fick jag ju se fler och fler, och så småningom kvinnor i allt mer heltäckande dräkt. Nu har jag väl blivit ganska van, men inte helt.
    Tänk dig att vända på steken. Vi kan ta en rak motsats – ett land som präglas av religionen (till skillnad mot det sekulära Sverige) som Iran. Hur tror du att folk där hade reagerat om det kom fler och fler svenskar dit som klädde sig som svenskar och uppträdde som svenskar? (Jag vet att det inte är en nationalitet att vara muslim, men gör tankeexperimentet är du snäll.) Det skulle inte ha passerat obemärkt och situationen skulle inte bara ha väckt varma känslor. Vi kan bortse från att svenskarna skulle bryta mot lagar, utan bara tänka på hur vanliga människor skulle reagera.
    Människor måste få tid att vänja sig och de måste kunna känna att det inte plötsligt ställs krav på att de ska ändra sina liv i grunden. Det är nog en sån rädsla som uppfyller många. Det land vi växte upp i finns inte längre och det är naturligt att uppleva sorg, rädsla och även ilska. Allt har gått så fort. Det som komplicerar det hela är att vi inte har några kanaler för att utrycka alla dessa känslor. När jag skriver det här är jag till exempel rädd för att beskyllas för att vara rasist och främlingsfientlig. Den här svårigheten att få ge uttryck för sin rädsla eller sina invändningar mot det man upplever som främmande har lett till att vissa reagerar på ett oacceptabelt sätt med utestängning, diskriminering och i värsta fall okvädningsord och våld.

  2. Rachid Says:

    Var inte rädd Anna, tack för att du yttrade dig i frågan. Det fanns en poäng i det du sa.

    Lala ser fundersam ut, har hon märkt av någonting.

  3. Rachid Says:

    Skulle vilja utveckla lite frågan med seden och dess påverkan på samhällen.

    Det finns en rätts regel inom shari?as juridik (islams lagstiftning) som låter så här på arabiska ?al-a?da muhakamma) dvs. seden är avgörande. I praktiken betyder det att den rättslärde måste ta hänsyn till sedens roll i samhället innan denne utfärdar en fatwa. Förutsatt att seden inte strider emot islam principer eller grundlagar.

    Skulle ngn exempelvis dyka upp och fråga en rättslärde (faqih) på följande sätt: i mitt samhälle har vi som sed att råna folk så fort det blir fullmåne, får jag göra det, det tillhör ju seden?

    Svaret blir förstås: nej! För det är totalt förbjudet att råna folk.

    Om du tittar på hur slöjan ser ut i olika delar av muslimska världen, så ser den lite annorlunda ut från område till område. Detta beror på att muslimer inte är homogena när det kommer till sed.

    Sedan finns det klara direktiv om vad som måste täckas. Fast hur det går till exakt, kan diskuteras bl. de lärda.

    Jag har själv blivit utsatt för en kultur krock. Jag är född i Sverige och flyttade härifrån när jag var 9 år. Jag kom tillbaka efter ca 12 år.

    Hur som helst, jag var liten och gick på gatan i Algeriet och plötsligt var det någon kvinnlig röst som pratade med mig och sa: Rachid!

    Jag tittade runt och såg ingen kvinna, direkt.

    Sedan var det en lite flicka som sa: titta hitåt Rachid, här står vi.

    Det var min kära lilla syster som stod med min mamma. Min mamma vara helt täckt med ett vit vacker plagg (hayek), jag kände igen hennes ögon. Jag stod och stirrade på min egen mor. Det var annorlunda, men häftigt. Jag har sett kvinnor i sådan klädsel tidigare, men inte min egen mor. För i Sverige gick hon runt i byxor som alla svenskor.

    Med tiden lärde jag mig mer om islam och det algeriska samhället.

    Men det var tufft i början, när jag varken kunde kommunicera eller förstå varför det var så.

    Min lille bror föddes i Algeriet och kom till Sverige när ha var 9 år. Då blev han också utsatt för en kultur chock. Kvinnor som rökte cigaretter och folk som kysste varandra på gatan.

    Sedan förstod han hur folk tänkte i det här landet och varför dem gjorde det. Då blev det lättare för honom.

  4. Mehrako Says:

    Anna..

    Jag förstår ditt sätt att tänka, men när det kommer till muslimer handlar det enbart inte om att folk tittar konstigt på dig för att du bär sjal eller har skägg, utan det handlar om diskriminering.
    Under helgen har jag kommit i kontakt med väldigt många ungdomar, majoriteten hade kränkts och diskriminerats pga sin tro.
    Det är vanligt att folk tittar när man ser nåt man upplever som abnorm, men muslimer utsätts för lite mer än bara blickar tyvärr.

    Du skrev: Människor måste få tid att vänja sig och de måste kunna känna att det inte plötsligt ställs krav på att de ska ändra sina liv i grunden.

    Jag förstår inte varför folk ska behöva ändra sina liv i grunden pga att jag bär sjal?
    Jag är en praktiserande muslim som har svenska vänner och accepterar de som de är med deras svenska värderingar och det utan det att jag behöver ändra grunden i mitt liv.

    Jag tycker inte att dina åsikter är varken rasistiska eller främlingsfientliga.
    Man måste kunna föra en öppen dialog för att kunna förstå varandra.

  5. Anna Says:

    Mehrako skrev: ”Jag förstår inte varför folk ska behöva ändra sina liv i grunden pga att jag bär sjal?”
    Jag menade att människor kan reagera på det viset. De kan tro att de måste ändra sig. Det handlar inte så mycket om fakta och verklighet som om känslor. Hjärnan kan förstå en sak men känslorna hänger inte alltid med. Vi får vänta in dem och ha tålamod.

    Jag förstår att era upplevelser av att bli illa behandlade och diskriminerade är de ni minns, de blir som skvasår i själen, men jag hoppas och tror ändå att de flesta behandlar er väl.

  6. Mehrako Says:

    Jag har väldigt mycket tålamod, varje gång jag börjar ett nytt jobb, eller träffar nya människor har jag all världens tålamod med deras funderingar och frågor.
    Jag har förståelse för att det man saknar kunskap om kan lätt te sig skrämmande för en.

    När det gäller att enbart minnas upplevelser av diskriminering är inte sant, för det ena överskuggar inte det andra men däremot stärker det mig i mitt arbete att jobba mot fördomar och jobba för ett bättre samhälle där folk inte blir diskriminerade pga. sin etnicitet eller tro.

  7. sarah Says:

    skitbra inlägg. har några tjejkompisar med niqab och från början så var jag inte van vid det och visste inte riktigt hur jag skulle förhålla mig men efter någon dag så hade jag så himla kul med dom och vi är lika men ändå olika. problemet är ju att folk inte ger varandra en chans utan helst vill placera alla människor i ett fack och sedan hålla sig borta från dom. sen är ju traditionen olika också mellan muslimer, tex min turkiska väninna från bulgarien har typ noll erfarenheter av kvinnor med niqab medan hon tycker hijab är vanligt. till alla starka tjejer med hijab och niqab vill jag bara säga stå på er!! och till alla svenskar som är rädda vill jag säga ta chansen att umgås med muslimer om ni kan för ni kommer berika varandra. hej hopp


Kommentera

